Puutavarayhdistelmän kokonaisvaltainen aerodynaaminen muotoilu tulossa käsittelyyn.

14.04.2024 17.00

Puutavarayhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet ovat nykymuodoissaan huonot, mutta vastaavasti kehitettävää ja siitä ulosmitattavaa hyötyä onkin sitten todella   runsaasti. Puutavarayhdistelmän aero-ominaisuuksien kehitystyötä on tehty Suomessa johdollani jo vuodesta 1985 alkaen. - EU:n asettamat aerovaatimukset ovat herättäneet asian vakavamman käsittelyn ajankohtaiseksi ja puutavara-autokin on saanut  oman asiaan alustavasti keskittyvän  aerokehitysryhmän nyt myös Ruotsiin.

Polttoaine ja päästöt.

https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1652359657077_2_small.jpg


Euroopan unioni asetti kuorma-autovalmistajille velvoitteen pienentää kuorma-autojen polttoainekuluja ja päästöjä yhdistelmien aerodynaamisia ominaisuuksia parantamalla.

Likakuorma ja lumikuorma.



Epäonnistunut aerodynaaminen muotoilu tekee "akanvirtoja", jotka keräävät yhdistelmän rakenteisiin lunta,hekkaa, savea ja pölyä. Kerääntynyt loiskuorma on merkittävä kuluerä ja sen pienentäminen aerodynamisella oikeaoppisella muotoilulla on toteutettavissa. Loiskuorman pienentämisestä saatavissa oleva hyötykuormalisä tuntuva.

Liikenneturvallisuus

https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1650995583598_1_small.jpg

Puutavarayhdistelmän aerodynamiikka on nykymuodossaan myös liikenneturvallisuuden kannalta erittäinkin huono sekä kuormattuna-, että ennenkaikkea tyhjänäajossa.Runsaat alipainepinnat nostavat maantiestä pölyä, lunta tai vesisumua , joka aiheuttaa näkyvyyshaittoja kanssaliikenteelle. Vesisumua pyritään poistamaan puutavarayhdistelmiin pakollisiksi tulleilla  lokasuoja/roiskeläppäkeräimillä, mutta se ei tuo haettua parannusta puutavara-auton liikennepölyyn eikä myöskään  sumuun. - Puutavarayhdistelmä on nykymuodossaan kaikista yhdistelmämalleista aerodynamiikaltaan, ja "liikennesumun" muodostamiseltaan kaikista kuorma-autoyhdistelmistä selkeästi huonoin.XXhj.14.4.2024

https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1475607009345_1_thumb.jpg

Heikki Jokela

050 4129 024

02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.

Siirry arkistoon »