Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta

16.04.2024 0.07

Harvesteri.jpg

Metsäteho osallistui yhteispohjoismaiseen tutkimukseen metsäkoneiden turvalasien vaihtamiseen johtaneista syistä keräämällä tutkimukseen aineistoa Suomesta. Kokonaisuudessaan tutkimuksen yli sata havaintoa käsittänyt aineisto kerättiin Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Ruotsalainen Skogforsk on julkaissut kokoomaraportin tutkimuksen tuloksista.

Tutkimuksessa tarkasteltiin harvestereiden ja kuormatraktoreiden turvalasien vaihtamisen syitä. Tulosten mukaan metsäkoneiden turvalasien vaihtamisesta noin puolet selittyi lasien ikääntymiseen liittyvällä kulumisella, kun taas puolet vaihdoista johtui onnettomuuksista. Ikääntymisestä johtuvan kulumisen takia lasinvaihtotarve nousi esiin noin kymmenen vuotta vanhoissa koneissa.

Harvesterissa yleisin rikkoutunut lasi oli etulasi, jonka tyypillisin rikkoutumissyy oli rungon syöttäminen vahingossa hyttiä kohti tai puun kaatuminen hytin päälle. Myös kuormatraktorilla yleisin rikkoutunut lasi oli etulasi, mutta myös sivu- ja takalasien rikkoutuminen oli melko tavallista. Kuormatraktorilla lasin rikkoontumisen riski oli suurempi kuormaamisen ja purkamisen aikana, jolloin kouran avaamisen yhteydessä hallitsemattomasti vapautuvat pölkyt voivat rikkoa lasin. Liian suurella kuormalla ajaminen on myös riskialtista, sillä liukkaat pölkyt voi liukua etusermin yli ja osua hyttiin.

Turvalasien rikkoutuminen metsäkoneissa oli tulosten mukaan yhtä tyypillistä kaikilla konevalmistajilla, eikä mikään konemalli tai lasityyppi noussut erityisesti esiin. Harvesterien ja kuormatraktorien välillä ei ollut juurikaan eroa tuloksissa.

Turvalasien suojauksen tiedetään heikkenevän ajan myötä UV-säteilyn vaikutuksesta. Tätä pyritään vähentämään suojaavalla kalvolla. Lasin naarmuuntuminen ja sopimattomien puhdistusaineiden käyttäminen nopeuttavat lasin kunnon heikkenemistä.

Muistilista kuljettajille:

  • Noudata konevalmistajan ohjeita lasien kunnossapidosta. Sopivien puhdistusaineiden käyttö on tärkeää lasien suojan ylläpitämiseksi.
  • Tarkista lasien kunto säännöllisesti, esimerkiksi puhdistuksen yhteydessä. Säröt ja kellastumat kertovat lasin kunnon heikkenemisestä.

Kuormatraktori:

  • Älä kuormaa etusermiä korkeampia kuormia, sillä erityisesti alamäessä pölkyt voivat liukua etusermin yli hyttiin.
  • Noudata erityistä varovaisuutta nostaessasi pölkkyjä kouralla korkealle, sillä liukkaat pölkyt voivat livetä kourasta.
  • Älä ota suurempia taakkoja kouraan kuin mitä kouran leukojen kärkien yhteensaaminen edellyttää.

Harvesteri:

  • Vältä rungon käsittelyä hyttiä kohti. Jos tämä ei ole mahdollista esimerkiksi harvennuksella, käytä toimintoa, joka estää hyttiä kohti syöttämisen.
  • Kiinnitä erityisesti huomiota puun kaadon ja prosessoinnin lähellä oleviin kuolleisiin pystypuihin. Mikäli arvioit kuolleet puut liian suureksi riskiksi, kaada ne. Maapuut ovat myös tärkeitä metsäluonnon monimuotoisuudelle.
  • Suuntaa sahanterä poispäin hytistä ja muista lähellä olevista työkoneista katkaisusahauksen aikana
 tiedote 9/2024
02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.

Siirry arkistoon »