Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.

15.04.2024 15.00

Kolme metallia pinnoite-, ja kestotestissä 2004.Kuormatilakoko ratkaisee kuormakoon.

Pankkojen painoeroja korostetaan pöytäkeskusteluissa ja niitten merkitystä puutavaranajon tuottavuuteen korostetaan suhteettoman paljon. Totuus painoeroista on nykyään se, että painoluokissaan eri pankkovalmistajien pankkojen painoerot ovat maksimissaan alle 10 kg/ pankko. Tämä merkitsee 12 pankon yhdistelmässä maksimissaan 120 -150 kg kantavuuseroa. Painoeroa  on "pahimmillaan" siis vain  yhden karjapuskurinsarjan verran.

Suurimmat erot pankkopainoissa löytyy yhdistelmän pankkomääristä.

Pankkojen määrää voidaan vähentää ajokohtaisesti joko 10 kpl: - tai 6 kpl:n asetuksille samalla lisäämällä pankon lujuutta. Yleisin pankkoasetelma on 12 kappaletta n.150 kiloista pinotavarapankkoa. Nämä painavat yhteensä 1800 kg. Niissä yhdistelmissä, joissa kuljetettavana on vain tukkia ja rankaa on alettu siirtyä kuuden pankon järjestelmiin (2kpl auto+4kpl pv.).Kuusi tukkipankkoa painaa yhteensä vain 1200 kg. Painosäästöä saadaan määrän minimoinnista n. 600 kg.

Painosäästön lisäksi suurempiakin säästöjä.

Säästö hankintahinnassa  pankkomäärän puolituksella kuuteen on luokkaa 8000€. Tuottavuuslisää pankkomäärää vähentämällä saadaan painokevennyksestä 600 kg:n. Tuota kuormalisääkin enemmän euroja tulee ilmavastuspintojen pienentymisestä yli 6 m2:lla. Ilmavastuspintojen pienennys säästää polttoainekulutusta 3-5 litraa / 100 km ja samalla yhdistelmän itseensä keräämän 500- 3000 kiloisen likakuorman haitta pienenee kymmenillä prosenteilla. Yhdessä ilmanvastuspintojen pienenemisen kanssa kasvaa myös yhdistelmän kuormatilakoko. Kuormatilalisällä  on tänäpäivänä aivan omassa luokassaan oleva merkitys yhdistelmän  tuottolukuihin.

======================================

Ps.Vakiokysymyksen "Paljonko se pankko painaa"- tilalle toivoisi hiljalleen saada kuulevansa kysyttävän " Paljonko enemmän se pankko tuottaa". - Kokonaisuus ratkaisee ja tietenkin lisäksi vertailujen oikeat suuruusluokat.xxhj

======================================

02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.

Siirry arkistoon »