Mikä on yhden kuormakorkeus-ja kuormaleveyssentin merkitys? - Artikkelimme kymmenen vuoden takaa!!!!
23.08.2024 17.00 Jokainen lisäsentti kuorman korkeudessa tuo 0.35 m3 (0.01m x 2,35m x 15 m ) lisäkuormaa ja jokainen lisäsentti kuorman leveydessa tuo 0.44 m3 (0.01 m x 2.95 m x 15 m ) lisäkuormaa. - Tämä , kun yhdistelmään lastataan viisi nippua kolmosta , tai kolme nippua viitosta = 15 m pituudelta puuta. Maksimimittainen yhdistelmän kuormatila on 21.42m, jota vain harvoissa erikoistapauksissa kyetään hyödyntämään. _____________________________________________
Kuormakorkeussentti kehyskuutioina.
0.01m x 2,34m x 15m = 0.35 m3 (5x3m tai 3x5m)
Kuormaleveyssentti kehyskuutioina
0.01m x 2.95m x15m = 0.44 m3 (5x3m tai 3x5m)
10 sentin lisä kuormakorkeusessa tuo 3,5 lisäkuutiota 10 sentin lisä kuormaleveydessä tuo 4.4 lisäkuutiota. _____________________________________________
Kuormakokoon vaikuttaa merkittävästi myös tolppamuotoilu.
Oikeaoppisella tolppamuodolla saavutetaan lisäksi merkittävä 3%-5% hyöty lisätilavuuteen kuormatilan keskimitan kasvusta. "Tolpankääntötemppu" sensijaan syö kuormatilakokoa kuormattuna, vaikka tyhjänä se näyttää sitä lisäävän.Tolppamuoto voi siis olla joko kuormatilaa lisäävä, tai sitä pienentävä. Yhden prosentin kuormatilan kasvu vastaa 1m3 kuormakoon kasvua. - Viisi prosenttia lisää kuormaa viidellä - ja 10 % kymmenellä kehyskuutiolla.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. Alumiinipankkoisen ja TerminatorXXL pankkoisen yhdistelmän kuormakokovertailu tehtiin FinnMetko 2014 koenäytösalueella neljänä kuormausvertailuna kahtena päivänä. Vertailukoe oli julkinen ja yleisöä seurasi kuormavertailua satamäärin. Lopputulos on 2014 vuoden Metsäalan Ammattilehdessä Nro 5 sivulla 108. Sivu löytyy myös nettiversiostamme klikkaamalla etusivun lehden kantta.
|