Kilpailu EU-rahoituksesta koveni - Suomen liikennehankkeille 39,11 miljoonaa euroa

25.07.2024 0.07

tavis.jpg

Euroopan komissio myönsi 39,11 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta 11 hankkeelle Suomessa. Viisi valtion hanketta saivat yhteensä noin 20,16 miljoonaa euroa ja kuusi yksityisten toimijoiden hanketta yhteensä noin 18,96 miljoonaa euroa rahoitusta.

Verkkojen Eurooppa –välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea puolsi hankkeiden rahoitusta 16.7.2024. Yhteensä rahoitusta myönnettiin 7,01 miljardia euroa 134 hankkeelle. Hakuun tuli yhteensä yli 400 hakemusta, joissa haettiin yli 22 miljardin euron edestä rahoitusta. Euroopan komissio pyrkii rahoittamaan hankkeita, joiden suunnittelu- ja toteutusvalmius on korkea.

- Kilpailu EU-rahasta on kovaa ja on tärkeää, että Suomi panostaa EU:n rahoitushakuihin, kehittää hakuprosessejaan ja analysoi tuloksia joka hakukierroksen jälkeen. Tämän hakutuloksen perusteella vaikuttaa siltä, että Väyläviraston toimesta toteutettaviin infrahankkeisiin ja niiden rahoitukseen luotetaan myös EU:ssa. Lisäksi on huomattava, että EU:n painopistemuutokset turvallisuuteen näyttävät vaikuttaneen rahanjakoon, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.

Suomesta rahoitusta haettiin 21 hankkeelle yhteensä 325,13 miljoonaa euroa. Ilman CEF-rahoitusta jäivät esimerkiksi Länsirata ja Lentorata. Länsirata Oy haki Länsiradan kehittämiseen 176,28 miljoonaa euroa ja Lentorata Oy Lentoradan suunnitteluun 4,7 miljoonaa euroa rahoitusta. 

- Suomi on onnistunut erinomaisesti esimerkiksi sotilaallisen liikkuvuuden rahoitushaussa ja tähän panostamme myös jatkossa. Perinteisten hankkeiden osalta on kuitenkin pystyttävä parempaan. Itä-länsi- sekä pohjois-etelä-suuntaisten yhteyksien rakentaminen sekä hallittu siirtyminen eurooppalaiseen raideleveyteen ovat turvallisuutta ja talouttamme vahvistavia strategisia valintoja, joita meidän on ajettava vahvemmin myös EU-rahoitusta haettaessa, ministeri Ranne jatkaa.

CEF-liikenneohjelmasta tuetaan Euroopan laajuisen TEN-T-verkon liikennehankkeita. TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet sekä meri- ja lentoliikenteen solmupisteet, terminaalit sekä kaupunkisolmukohdat yhdeksi liikenneverkoksi. Rahoitusta myönnettiin Suomessa ydin- ja kattavan verkon hankkeille. Liikenneohjelmasta rahoitetaan TEN-T-verkon toteuttamista CEF- ja TEN-T-asetusten mukaisesti.

Valtio sai EU-rahoitusta raiteisiin ja älyliikenteeseen

CEF-rahoitusta myönnettiin valtion hankkeille yhteensä noin 20,16 miljoonaa euroa. Rahoitusta myönnettiin seuraaville hankkeille:

1. Riihimäki-Tampere-radan suunnittelu 

Riihimäki-Tampere-radan suunnitteluun myönnettiin rahoitusta 1,75 miljoonaa euroa. Hankkeessa laaditaan rata- ja rakentamissuunnitelmat kuuteen kohtauspaikkaan, jotka sujuvoittavat liikennettä ja parantavat rataosan häiriönsietokykyä.

2. Karjalan radan suunnittelu Imatran ja Joensuun välillä 

Karjalan radan suunnitteluun Imatran ja Joensuun välillä myönnettiin 3,00 miljoonaa euroa. Hankkeessa laaditaan kuusi ratasuunnitelmaa. Hankkeen tavoitteena on suunnitella kustannustehokkaita toimenpiteitä, jotka parantavat yhteysvälin nopeutta, kapasiteettia, palvelutasoa, turvallisuutta ja häiriönsietokykyä.

3. Savonradan nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu

Savonradan nopeuden ja kapasiteetin noston suunnitteluun myönnettiin rahoitusta 2,25 miljoonaa euroa. Hankkeessa suunnitellaan nopeuden ja kapasiteetin nostoa Kouvola-Kuopion ja Iisalmi-Kontiomäen rataosuuksilla.

4. Digirata 1 – varustelu eurooppalaisella rautatieliikenteen hallintajärjestelmällä 

Digirata 1 -hankkeelle myönnettiin rahoitusta 12,83 miljoonaa euroa. Hankkeen tavoitteena on varustella Tampere-Porin rataosuus eurooppalaisella rautatieliikenteen hallintajärjestelmällä (European Rail Traffic Management System, ERTMS). Se on osa valtakunnallista Digirata-hanketta, jossa Suomen rataverkko tullaan varustelemaan ERTMS-järjestelmällä vuosina 2024–2040. ERTMS-järjestelmä mahdollistaa rautatieliikenteen kapasiteetin kasvattamisen parantaen samalla liikenteen täsmällisyyttä ja palvelutasoa. Hanke on edellytys uuden järjestelmän käyttöönotolle ja Suomen raideliikenteen digitalisaatiolle.

5. C-Roads Extended, Suomen osuus 

C-Roads Extended -hankkeelle myönnettiin Suomeen 331 500 euroa rahoitusta. Usean maan yhteyshankkeessa jatketaan eurooppalaisten vuorovaikutteisten älykkäiden liikennejärjestelmien palvelujen (Cooperative Intelligent Transport Systems, C-ITS) toteutustapojen määrittämistä. Hankkeen avulla varmistetaan, että langattomia radioverkkoteknologioita hyödynnetään jatkossakin älyliikenteessä wifi-teknologialle rinnakkaisena vaihtoehtona.

Rahoitusta myös satamiin ja merenkulun sujuvoittamiseen

Yksityisille toimijoille myönnettiin yhteensä noin 18,96 miljoonaa euroa CEF-rahoitusta seuraaville hankkeille:

1. Maasähkön ja aurinkovoimalan rakentaminen Porin satamaan

Porin Satama Oy:lle myönnettiin 1,89 miljoonaa euroa rahoitusta maasähkön ja aurinkovoimalan rakentamiseen Porin satamaan. Hanke edistää merenkulun päästövähennyksiä ja kehittää sataman infrastruktuuria ja turvallisuutta. 

2. Maasähkön rakentaminen Kemin satamaan

Kemin Satama Oy:lle myönnettiin 1,34 miljoonaa euroa rahoitusta maasähkön rakentamiseen Kemin satamaan. Hanke edistää merenkulun päästövähennyksiä.

3. Raahen sataman infran parantaminen merituulivoiman tarpeisiin

Raahen Satama Oy:lle myönnettiin 7,99 miljoonaa euroa rahoitusta Raahen sataman infran parantamiseen merituulivoiman tarpeisiin. Hankkeessa rakennetaan uusi raskasnostolaituri, jonka syväys on 12 metriä sekä parannetaan laiturin läheisyyteen rakennettua satamakenttää. 

4. Helsingin ja Tallinnan satamien kehittämishankkeet

Helsingin Satama Oy:lle myönnettiin 5,2 miljoonaa euroa rahoitusta. Helsingin ja Tallinnan Satamien yhteishankkeelle myönnettiin rahoitusta Helsingin Vuosaaren sataman ja Tallinnan Muugan satamien kehittämishankkeille. Rahoitusta myönnettiin satamien maasähköhankkeisiin.

5. Eurooppalainen merenkulkualan palveluympäristö 

Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy:lle myönnettiin 424 900 euroa rahoitusta eurooppalaisen merenkulkualan palveluympäristön toteuttamiseen. Usean maan yhteishankkeessa edistetään palveluympäristön käyttöönottoa ja tuetaan kansallisten tietojärjestelmien mukauttamista EU:n vaatimuksiin. 

6. Sähköisen kuljetustiedon laajennus rahti- ja kuljetustiedon nopeuttamiseksi

Kouvola Innovationille, Vediafi Oy:lle ja Ahola Groupille myönnettiin 2,12 miljoonaa euroa rahoitusta sähköisen kuljetustiedon laajentamiseen rahti- ja kuljetustiedon nopeuttamiseksi. Usean maan yhteyshankkeessa edistetään sähköisen kuljetustiedon (Electronic Freight Transport Information, eFTI) laajempaa käyttöönottoa.

Osa suomalaishankkeista ei saanut rahoitusta

Hyvistä arvioinneista huolimatta muutamat Suomen hankkeet jäivät ilman rahoitusta. Komissio sai runsaasti hakemuksia budjettiin nähden. Rahoitushakuun jätettiin yhteensä 408 hakemusta. 

Valtion rahoittamista hankkeista ilman tukea jäivät Tampereen henkilöratapihan rakentamisen 2. vaihe, Espoon kaupunkiradan rakentaminen, pääradan parantaminen Hyvinkään ja Riihimäen välillä, Tampere-Jyväskylä radan 2. vaiheen suunnittelu, usean maan yhteinen eurooppalainen älyliikenteen palvelut -hanke, merenkulun älyväyläpalvelut, Länsirata Oy:n Länsiradan kehittäminen Helsingin ja Turun välillä ja Lentorata Oy:n Lentoradan suunnittelu.

Mitä seuraavaksi?

Euroopan komissio tekee tukien maksatusta koskevat sopimukset kunkin hakijan kanssa marraskuuhun mennessä. Komissio avaa vuoden 2024 CEF-rahoitushaun syyskuun lopussa 2024.

08.09.2024 3.00Kannanottoni vuonna 2017 Alucarin ja Metsätranssin uutisointiin: " Terminatorit laittomia - alumiinipankkoihin yhtä paljon puita laillisesti".
08.09.2024 0.07Alumiinikitkalevyt löytyy vain Terminatoteista ja TimberMaxxeista.
07.09.2024 18.0068(76 tonnisten esimerkkiyhdistelmien maksimikiintopainot täysillä kuormilla.
07.09.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
07.09.2024 15.001. Kuormatila koko ja vaikutukset raakapuuyhdistelmän tuottavuuteen.
07.09.2024 13.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!
07.09.2024 11.00Terminatoreista saatava kokonaishyöty on yllättävän suuri !!!
07.09.2024 9.00Suuri ilmanvastus ja pieni kuormatila "pitävät yhtä".
07.09.2024 7.00Mistä johtuu puutavarayhdistelmän aerodynamiikan kehitystyön vaikeus???
07.09.2024 3.00Ilmavastuksen hyödyntäminen raakapuun maantiekuljetuksissa on yksi erikoisosaamisalamme.
07.09.2024 0.07Alumiinipankot tulivat Suomeen 1976, aikana, jolloin arvostelu keskittyi keveyteen.
07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
06.09.2024 19.00Alumiinilla kilpailu erikoisteräksien- , ja ultralujien teräspankkojen kanssa on alumiiniprofiilitekniikalla täysin mahdotonta.
06.09.2024 18.00Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 34 vuotta
06.09.2024 18.00Ultralujat Raahen teräkset osoittivat paremmuutensa raakapuun kuormatilamateriaalina.
06.09.2024 17.00Sähköautojen latauspiste vuoden vaihteessa pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin yli 20 pysäköintipaikkaa omaaviin rakennuksiin
06.09.2024 15.00Helsingin MaatalousKonemessuilla lokakuussa yli 400 yritystä - kaikki merkittävät toimijat mukana isosti
06.09.2024 13.00Valmet aloittaa muutosneuvottelut Suomessa
06.09.2024 11.00Onko alumiini menettänyt kilpailukykynsä ajoneuvotuotannossa ja eritoten pankkovalmistuksessa.
06.09.2024 10.00Pankkometallit - mitä niihin käytetään ???
06.09.2024 9.00Alumiinipankkojen tuottavuuden korjaus on vaikeaa ja monelta osin melko mahdoton yhtälö.
06.09.2024 7.00Metsä Groupin Lappeenrannan ja Vilppulan sahojen muutosneuvottelut johtivat henkilöstön lomautuksiin
06.09.2024 3.00DAF-myyntiin uutta potkua Varsinais-Suomen alueelle
06.09.2024 0.07Nokian Renkaat on allekirjoittanut kehitysyhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on tuoda koivunkuorijätteestä valmistettu uusiutuva materiaali renkaisiin
05.09.2024 17.00Alumiinipankot muuttuvat 100%:sesti muovittomiksi pelkällä teippien poistolla.
05.09.2024 15.00MAN laajentaa sähkökuorma-autojen mallistoaan lähijakelupuolelle - MAN eTGL esitellään IAA 2024 -messuilla
05.09.2024 13.00Alumiinin ja alumiiniprofiilien tuomat rajoitukset kuormatilakoon kasvattamiseen.
05.09.2024 11.00Automaahantuojat esittävät kierrätyspalkkiota laskevaa automarkkinaa elvyttäväksi toimeksi
05.09.2024 9.00AMV Metsäpalvelu tekee metsänhoitoa optimaalisella konekalustolla
05.09.2024 7.00Elokuun rekisteröinnit jatkoivat alkuvuoden maltillista tahtia
05.09.2024 3.00Uudistetut metsänhoidon suositukset konkreettisia keinoja sekametsien perustamiseen ja kasvatukseen
05.09.2024 0.07Metsä Group kouluttaa uusia metsäalan ammattilaisia oppisopimuksella
04.09.2024 18.00UPM:n oppisopimuspaikkojen haku avautui - Suomessa tarjolla 50 paikkaa
04.09.2024 17.00Kolmipäiväinen FinnMETKO keräsi yli 30 000 näyttelyvierasta Jämsään
04.09.2024 15.00Ivecon syyskiertue syyskuussa Suomeen - uudistettu mallisto esittelyssä
04.09.2024 13.00Asuntokaupassa toinen peräkkäinen kasvun kuukausi
04.09.2024 11.00Audi esittelee Q5 myyntimenestysmallin uusimman sukupolven
04.09.2024 10.00TimberRoad siirtokuljetusten yksi tuottavuuseduista on moninkertainen punnitus.
04.09.2024 9.00Mercedes esittelee sähköisen G-sarjan Suomessa 25 kaupungissa vierailevalla Tähtikiertueella
04.09.2024 7.00Volvon ja Renault Trucksin kuorma-automyynti uusiin toimitiloihin Porvoossa
04.09.2024 3.00Miksi teräspankkoja ei kuumasinkitä yleisemmin????
04.09.2024 0.07Hallituksen kasvua hakeva linja ei näyttäydy johdonmukaisena
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
03.09.2024 18.17Jäljitelmäpankkojen valmistajat hartialukossa !!??!!
03.09.2024 15.00Jo on aikoihin eletty !!!
03.09.2024 13.00Mitä tarkoittaa pankkojen kuumasinkitysvalmius, - ja mitä hyötyä siitä on teräksisten pankkojen käyttäjille???
03.09.2024 11.00Tiesitkö , että???: -Terminatorien ja TimberMaxxien pintakäsittelyssä on myös täysin ruostumaton ja myös muoviton kuumasinkitysvaihtoehto, - olisiko siinä mitään järkeä ???
03.09.2024 9.00Kuumasinkitys - ruostumaton vaihtoehto Terminatorien viimeistelyyn.
03.09.2024 7.00Terminator ja TimberMaxx - ruosteenesto .
03.09.2024 3.00Pankoissa on muitakin eroja,kuin materiaalierot. Huono tuottavuusluokka on käyttäjälleen kallein - ei yksin hankintahinta.
03.09.2024 0.07Luulo ei oo tiaron väärtti. - Luuloja pankoista.
02.09.2024 17.00Sellu-, ja paperituotannon vaatima muovipuhdistus on toteutettavissa nyt nopealla aikataululla. -Aloitus jo kuluvan vuoden 2024 aikana.
02.09.2024 15.00Teräksen pintakäsittely on vaativa ja vastuullinen taitolaji.
02.09.2024 13.00Terminator ja TimberMaxx tekniikkaa :- "Pintakäsittely ja pankkometallit".
02.09.2024 11.00Ultralujat teräkset kestävän kehityksen kärjessä
02.09.2024 9.00Pitkän Zetan runko teippeineen on suojaisasti ulkona kuormasta.
02.09.2024 7.00Onko pankkojen siirtely viisasta, ja onko se edes tarpeellista.
02.09.2024 3.00VAK Oy on ostanut Örebro Skåpservice Ab:n osakekannan
02.09.2024 0.07Kia- ja Mitsubishi-edustukset laajenevat viidelle uudelle paikkakunnalle
01.09.2024 18.00Onko sadan tonnin nosturin paikka puitten, ja sidosten välissä kuormassa ???
01.09.2024 17.00Nosturiloveuskin tuo lisäkuluja..
01.09.2024 15.00Pankkokorkeuksiin tuli . puolen metrin lisäkorkeus.
01.09.2024 15.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 3/3 lauantai
01.09.2024 13.00Nippuvälisäästöjen suuruusluokat.
01.09.2024 11.00Nippuvälitulot saa kaapattua vaikkapa heti tänään, ja ilman euronkaan kalustoinventointeja.
01.09.2024 10.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 2/3 perjantai
01.09.2024 9.00Onko käyttämisssi pankoissasi maantielakien edellyttämät merkinnät.
01.09.2024 7.00Miksi monet pankkomyyjät vaikenevat pankkojen runkokorkeusesta????
01.09.2024 3.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
01.09.2024 0.07Maksavatko Terminatorit, ja TimberMaxxit itse itsensä.
01.09.2024Suorapuominosturi syö kuormasta yli 5m3 !!!
31.08.2024 18.00Uitto on tapa kuljettaa puutavaraa.
31.08.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
31.08.2024 17.00Tuottavuus, ja turvallisuus Suomen raakapuun maantiekuljetuksen varustelussa.
31.08.2024 16.00Uiton kilpailukykytekijät
31.08.2024 15.005.Loiskuormakoko.
31.08.2024 13.004.Ilmavastus kuormattuna ajossa - puutavarayhdistelmässä on kaksi täysin toisestaan poikkeavaa ilmavastusmuotoa.
31.08.2024 11.003.Ilmavastus tyhjänäajossa - puutavarayhdistelmän tyhjänäajon ilmavastus on yllättävän suuri.
31.08.2024 10.00Tuottavuus ja turvallisuus kulkevat käsikädessä.
31.08.2024 9.002.Paino - "Pankkokevennystä Alukarikasta Terminatoreihin ja TimberMaxeihin- kymmenien vuosien ja kymmenien pankkomallien kautta".
31.08.2024 3.00Metso lomauttamassa henkilöstöä Tampereella
31.08.2024 0.071.Kuormatilakoko :- "Pankkojen XXL/alu kuormatilavertailutaulukko".
30.08.2024 17.00FinnMETKOssa uutuuskoneita ja huipputekniikkaa
30.08.2024 15.00Koneyrittäjät: kohtuulliset maksuajat ovat osa vastuullisuutta ja ne on saatava myös osaksi todellisuutta
30.08.2024 13.00NSK julkaisee uuden vähähiukkaspäästöisen laakerin servomoottoreihin
30.08.2024 11.008-tielle uusimman sukupolven nopeusvalvontatekniikkaa Mynämäen ja Porin väliselle tieosuudelle
30.08.2024 9.00Ponssen uutuusratkaisut FinnMETKO-messuilla
30.08.2024 7.00FinnMETKOssa uutuuskoneita ja huipputekniikkaa
30.08.2024 0.07Rakennuskustannukset laskivat 0,1 % heinäkuussa 2024 vuoden takaisesta
29.08.2024 17.00Muutosneuvottelut päätökseen, UPM lopettaa biokomposiittiliiketoiminnan 2024 loppuun mennessä
29.08.2024 15.00Biohajoava teräketjujen voiteluaine vakuuttanut ominaisuuksillaan
29.08.2024 13.00Joutsenon sellutehtaan henkilöstö lomautetaan kolmeksi kuukaudeksi
29.08.2024 11.00Yksi 76 tonnisen puutavarayhdistelmän suurimmista puutteista löytyy kuormatiloista.
29.08.2024 9.00Artikkelimme vuodelta 2013 :Neliakselisessa 6.6 m - 7.2m kuormatila kannattaa aina maksimoida.
29.08.2024 7.0022- metrinen on mitoitettu Suomen metsäautoteitten vaatimusten mukaisesti.
29.08.2024 3.00Vastaus uuden sukupolven metsäkoneiden tarpeisiin: Nokian Renkaat lanseeraa uuden Forest King F2 rengaskoon
29.08.2024 0.07Puutavara-autovalmistajat asettavat apurunkorakenteitten lujuus- ja jäykkyysvaatimukset.cc.
29.08.2024KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 1/3 torstai
28.08.2024 15.00Parker esittelee ajoneuvojen sähköistysratkaisuja parempaa huomista varten FinnMETKO 2024:ssa
28.08.2024 13.00John Deere esittelee FinnMetkossa uudet H-sarjan metsäkoneet sekä edistykselliset kokonaisratkaisut

Näytä lisää »