AMV Metsäpalvelu tekee metsänhoitoa optimaalisella konekalustolla

05.09.2024 9.00

lohja1.jpg

Harvennushakkuut ja energiapuun korjuu ovat hyvän metsänhoidon perusta sekä arvokkaan raaka-aineen lähde metsäteollisuudelle ja kotimaisen energian tuotantoon.

(kuva yllä: AMV Metsäpalvelu Oy keskittyy harvennushakkuisiin ja energiapuun tekoon. Kuvassa harvennetaan leimikkoa 6-pyöräisellä Komatsu 901 -harvesterilla missä C93 -koura.)

AMV Metsäpalvelu Oy Lohjalta tekee harvennushakkuita ja energiapuuleimikoita kahdella Komatsun harvesterilla - puut ajetaan tienvarteen Sampon kuormatraktorilla.

- Olemme erikoistuneet lajiin lähes sataprosenttisesti ja kalusto on valittu sen mukaan; toki kohdalle osuvat pienet aukkohakkuut ja järeämmät puutkin hoituvat. Meillä on pitkä historia Metsä Groupin kanssa ja kolmisen vuotta sitten alkoi yhteistyö Laanian kanssa energiapuussa. Töitä on ollut tasaisen hyvin sillä hoitamattomia metsiä tälläkin alueella riittää ja hyvä puunhinta varsinkin energiarangan osalta on kannustanut metsänomistajia harventamaan palstojaan, kertoo yrittäjä Aleksi Vaahteranoksa.

lohja2.jpg

(kuva: - Töitä on ollut tasaisen hyvin sillä hoitamattomia metsiä tälläkin alueella riittää ja hyvä puunhinta varsinkin energiarangan osalta on kannustanut metsänomistajia harventamaan palstojaan, kertoo yrittäjä Aleksi Vaahteranoksa.)

Komatsu 901 sopii harvennuksille ja energiapuun tekoon

Ensimmäinen Komatsu -harvesteri hankittiin vuonna 2020, mitä ennen käytössä oli Logmanin harvestereita.

- Meillä oli ensin koeajossa 8-pyöräinen Komatsu 901XC mutta päädyin tekemään kaupat Komatsu Forestin Jiri Järventaustan kanssa uudesta 6-pyöräisestä 901 -mallista varustettuna harvennushakkuisiin soveltuvalla C93 -kouralla. Koneella on nyt ajettu 11 000 tuntia ja se on toiminut kaikin puolin mallikkaasti. Vuonna 2021 tuli toinen 6-pyöräinen 901:n käytettynä Ruotsista ja siinä oli 2-rullainen S82 -koura joukkokäsittelypihdeillä, mikä osoittautui ilmiömäiseksi energiapuun teossa. Hyvin palvellut kone meni vaihtoon 14 000 tuntia ajettuna ja tilalle saatiin puolisen vuotta sitten uusi 6-pyöräinen 901, missä S92 -koura joukkokäsittelypihdeillä, millä syntyy energiapuuta suurella volyymilla. Nosturissa on ulottuvuutta 11 metriä ja näkyvyys hyvä harvennuksilla. Kuusipyöräinen alustakone on muutenkin osoittautunut meidän tarpeisiimme sopivaksi, sillä se liikkuu kätevästi rannikkoalueen mäkisissä kallioisissa maastoissa ja näyttää sopivan kompaktille metsänomistajien silmissä. Korjuusta ei saa jäädä metsiin kovinkaan paljon jälkiä, mihin vaikuttaa koneen lisäksi myös telavalinnat sekä kuljettajien ammattitaito, toteaa Vaahteranoksa.

lohja4.jpg

(kuva: AMV Metsäpalvelun uusin kone, puolisen vuotta sitten käyttöön otettu 6-pyöräinen Komatsu 901 -harvesteri on varustettu 2-rullaisella S92 -kouralla, mikä on todella tehokas energiapuun teossa. Nosturissa on ulottuvuutta 11 metriä ja työskentelyä tehostaa älykäs SmartCrane -ohjaus.)

Uusi Komatsu 901 on varustettu älykkäällä SmartCrane -kuormaimella.

- Se auttaa paljon varsinkin kun poimitaan energiapuuta kauempaa ja helpottaa muutenkin kuljettajan työtä kun kuormaimen kaikkia liikkeitä ei tarvitse tehdä vivuista vaan ne hoituvat automaattisesti, toteaa Vaahteranoksa.

lohja6.jpg

(kuva: Komatsu S92 voidaan varustaa lisävarusteena saatavalla joukkokäsittelypihdeillä, joiden avulla voit kaataa useita puita kerralla. Tämä tekee hakkuupäästä joustavamman ja lisää tuottavuutta energiapuuleimikoilla.)

Nuoret kuljettajat voimavara

Yrittäjän lisäksi koneita ajaa kolme kuljettajaa ja lisäksi metsäurakoinnin 90-luvun alkupuolella aloittanut isä Seppo Vaahteranoksa auttelee yleismiehenä. Koneiden siirtokuljetukset ostetaan palveluna muilta yrittäjiltä.

- Meillä on todella osaavat ja motivoituneet nuoret kuljettajat. Kokenein Jere Olin on vasta 25-vuotias mutta ollut talossa jo seitsemän vuotta. Myös parikymppiset Joonas Lantinen ja Lucas Östermalm ovat kehittyneet nopeasti huippukavereiksi. On hienoa, että alalle saadaan nuoria tekijöitä täällä Pääkaupunkiseudun kupeessakin, kehuu Vaahteranoksa.

lohja3.jpg

(kuva: AMV Metsäpalvelun kuljettajat Jere Olin (vas.) ja Joonas Lantinen ovat nuoresta iästään huolimatta jo todellisia metsäkonealan ammattilaisia. Mukana savotalla työnjohtajana Joonaksen Novascotiannoutaja Aksu.)

Huollot pelaa ja puuta syntyy

Komatsujen huollot hoitaa Hydro-Forest Tammisaaressa vankalla ammattitaidolla.

- Siellä palvelu pelaa ja Hydro-Forestin Joni Lupala on ammattimies, joten me saamme keskittyä tuottavaan puuntekoon. Perushuolloilla on pääosin pärjätty sillä Komatsuissa ei ole ollut teknisiä murheita nimeksikään, sanoo Aleksi Vaahteranoksa.

lohja5.jpg

(kuva: Komatsu S92 -kouran joukkokäsittelypihdit ovat uudistuneet. Tukilevyssä on paranneltu muotoilu ja joukkokäsittelytoiminnon letkut ja rotaattoriohjain ovat suojatumpia, mikä pidentää niiden käyttöikää. Sylinterien uusi, suojatumpi sijoitus vähentää myös lumen kerääntymisen riskiä. Uuden muotoilun ansiosta hakkuupää on kokonaisuudessaan 58 mm matalampi, mikä tekee siitä ketterämmän ja yksinkertaistaa työskentelyä koneen lähellä.)

16.09.2024 18.00Säästöpuutyökalu auttaa valitsemaan sopivat säästöpuut hakkuualueelta
16.09.2024 17.00Yritysten tekemät investoinnit laskussa useimmilla toimialoilla vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä
16.09.2024 16.0053 hehtaaria suota ennallistetaan Alavudella - vaikutuksia vesistöön, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen
16.09.2024 15.00CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen
16.09.2024 11.12Tähän kerä Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä pinnoitetilanteen .
16.09.2024 10.00Nyt kannattaa "Terminoida"!!!
16.09.2024 9.00ö. - Tolppien päistäkin löytyy eritasoista turvallisuutta ja kuormatilaa.
16.09.2024 7.00ä. - Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
16.09.2024 3.00å. - Pankon kuormattavuus ja ajotukevuus,,
16.09.2024 0.07z. - Tuottavaa kuljetustehoa myös teräspankkojen tuhannen euron hintaluokkaan.
15.09.2024 20.00y. - Kaksi lähes identtistä pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
15.09.2024 19.00x. - Miksi Terminatorien ja 2024 TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
15.09.2024 18.00w. - Kuumasinkitys on teräspankkojen ehdottomasti paras pinnoite.
15.09.2024 17.00v. - Sinkitykselle on useita vaihtoehtoja
15.09.2024 15.00u.- Kuumasinkittävän kappaleen muotoilu.
15.09.2024 13.00t. - Teräskappaleitten kuumasinkitysprosessi takaa pitkän käyttöiän .
15.09.2024 12.00XXL: - "Tukkipankkotälli" on Suomessa vieläkin vaikea !!??!!hyväksyä.
15.09.2024 11.00s.- Kuumasinkitys, luotettava pinnoite
15.09.2024 10.00XXL : - Terminatoreitten muotoilu.
15.09.2024 9.00r. - Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu
15.09.2024 7.00q. - Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen prosessi, jossa teräkset suojataan sinkillä.
15.09.2024 3.00p. - Sinkitys
15.09.2024 0.07o, - Onko sinkki metalli?
14.09.2024 18.00n. - Sinkki.
14.09.2024 17.00m. - Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
14.09.2024 15.00l. - Tolppamitan maksimointi ja "Terminointi" kasvattavat yhdistelmän tuottavuutta ja parantavat turvallisuutta.
14.09.2024 13.00k. -Kooste: - "Seitsemän kovaa" ja tuottavaa sekä turvallista Terminator ominaisuutta.
14.09.2024 11.00j. - Nippusidonnan lainmukaiset vaatimukset ovat toteutuakseen oltava kovalla tasolla.
14.09.2024 9.00i. - Kuormansidontalaki asettaa tiukat vaatimukset raakapuunippusidonnalle , ja pankoille, mutta kenen on vastuu.
14.09.2024 7.00h. - Artikkelimme 26.09.2020 : - Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki voimaan 2021 .
14.09.2024 3.00g. - Puutavarayhdistelmän nippusidonnan liikenneturvallisuutta on kehitetty voimaantulleen vaatimuspaketin mukaisesti.
14.09.2024 0.07f. - Pankkojen -, ja sen myötä myös nippujen paikallaanpysyvyys on yksi tärkeimmisä sidonnan perustoista.
14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.09.2024 18.00e.- Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
13.09.2024 17.00c. - Kuormansidonnan vaaralliset "sudenkuopat".
13.09.2024 15.00d. - Raakapuuvaunujen 100%:set liukuestepinnat olivat nippusidonnan perusta.
13.09.2024 13.00b. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
13.09.2024 11.00a. - Vastuullinen raakapuu yhdistelmien nippusidonta on korkeatasoista osaamista.
13.09.2024 9.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
13.09.2024 7.00Polttoainesäästöjä siis on mahdollista siepata, jopa ilman euronkaan investointia.
13.09.2024 3.00Kyllä "Exteilläkin" voi säästää polttoainetta.
13.09.2024 0.07Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
12.09.2024 18.00Oikea kuormamuoto on polttoaineen säästöä, jopa 5l/100 kuormattuna-ajossa-
12.09.2024 17.00Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
12.09.2024 15.00Tiesitkö, että nippuvälit voivat lisätä polttoainekuluja jopa 20 litralla !!!
12.09.2024 13.00Nippuväli vaikuttaa sitä negatiivisemmin , mitä isompi se on.
12.09.2024 11.00Nokialle rakenteilla jättimäinen bioterminaali energiapuun säilytykseen ja prosessointiin
12.09.2024 10.0022- metrinen on mitoitettu Suomen metsäautoteitten vaatimusten mukaisesti.
12.09.2024 9.00Mikä rajoittaa yli 22m- pitkien yhdistelmien käyttöä raakapuunajossa ???
12.09.2024 7.00Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
12.09.2024 3.00Pankkoleveyden 2.60 käyttö tuo 2.5 m3 lisätilan.
12.09.2024 0.07Valmet Automotive itsenäistää sen akkuliiketoiminnan - akkuja valmistetaan jatkossa Ioncor -nimellä
11.09.2024 15.00Oletko miettinyt, miksi vain Terminatorit, ja Timbermaksit saat 100%:sesti muovittomia.
11.09.2024 13.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa, ja Kanada lujien.
11.09.2024 11.00Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
11.09.2024 9.00KUUMASINKITYS ON TALOUDELLINEN JA KESTÄVÄ SUOJA TERÄSPINNOILLE !!!
11.09.2024 7.00Pankkojen pinnoitekkin on osa tuottavuutta ja turvallisuutta: -Kuumasinkitys on ehdottomasti paras, kestävin, ja turvallisin teräksisten pankkojen pinnoitusmenetelmä.
11.09.2024 3.00Raakku eli jokihelmisimpukka
11.09.2024 0.07Metsäteollisuudelta useita uusia luontoa suojelevia kehitysehdotuksia
11.09.2024Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
10.09.2024 18.00Jarkko Jylhä Driftingin SM Pro -luokan Suomen mestariksi
10.09.2024 17.00Hyundai Bayon Cross - uusi vaihtoehto pienten katumaasturien markkinaan
10.09.2024 15.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
10.09.2024 13.00Piennartasanteet edesauttavat suometsien puunkorjuuta
10.09.2024 11.00CoverB-OF - uusi yhdistelmätela Olofsfors -telamallistoon
10.09.2024 9.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
10.09.2024 8.00Kuka korvaa nippusidonnasta aiheutuneet vahingot ???
10.09.2024 7.00Artikkelimme vuodelta 2019: - "Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä".
10.09.2024 3.00Tehdaspunnituksissa oli 80/90-luvulla kuormakoot liki samoja. Yhdistelmien kokonaispainoylitykset johtuivat alustapainoeroista.
10.09.2024 0.07TimberRoad - projektin kalusto.
09.09.2024 18.00Kuormaimet kaipaavat pikku säätöä molemmissa uuden tekniikan kuljetuslaitteissamme.
09.09.2024 17.00"Paluu alku historiaan ." : - Ensimmäisessä rakentamassani yhdistelmässä oli 2-akselinen vaunu, kolmiakselinen auto ja 7m ulottuvuuden kuormain.
09.09.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
09.09.2024 13.00TimberRoad perävaunu???
09.09.2024 11.00Suomalainen Novatron kehittää tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja EU:n rahoittamassa XSCAVE-hankkeessa
09.09.2024 9.00Metsäkoneiden oikeat telavalinnat tärkeässä roolissa puunkorjuussa
09.09.2024 7.00TimberRoad yhdistelmämallien synty .
09.09.2024 3.00Kirjalansalmen sillan rekkojen odotusalueelle ajoon tulee muutoksia Paraisten päässä syksyn aikana
09.09.2024 0.07Mikä on TimberRoad - projekti ???
09.09.2024KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 3/3 lauantai
09.09.2024KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 2/3 perjantai
09.09.2024KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 1/3 torstai
08.09.2024 18.00Neliakselisen puutavara-auton omapaino ja kuormatilan koko ovat ratkaisevassa asemassa.
08.09.2024 17.00Mutta mistä mahtaakaan johtua tolppaporkeuksien hurjat erot ???
08.09.2024 15.00Puutavarapankkojen tolppapituudet kasvaneet merkittävästi
08.09.2024 13.00Metsäteollisuuden vaatima pankkojen minimi runkokorkeus on 12.0cm.
08.09.2024 12.00Sinkkipankkomallistomme kehittyy maailman kattavimmaksi pankkomalliksi.
08.09.2024 11.00Antti Hillilä ja Doris Diehl vahvistavat Maatorin myyntiä
08.09.2024 10.00Terminator XXL 8 aero. ja 8.8 CE pankkovarastomme "tyhjennysmyynti".
08.09.2024 9.00Stora Enson hakkuukohteiden tarkastukset valmistuneet - puunkorjuu jatkuu
08.09.2024 7.00Alumiini:-Keveys, lujuus , pintakäsittely.
08.09.2024 3.00Kannanottoni vuonna 2017 Alucarin ja Metsätranssin uutisointiin: " Terminatorit laittomia - alumiinipankkoihin yhtä paljon puita laillisesti".
08.09.2024 0.07Alumiinikitkalevyt löytyy vain Terminatoteista ja TimberMaxxeista.
07.09.2024 18.0068(76 tonnisten esimerkkiyhdistelmien maksimikiintopainot täysillä kuormilla.
07.09.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
07.09.2024 15.001. Kuormatila koko ja vaikutukset raakapuuyhdistelmän tuottavuuteen.
07.09.2024 13.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!
07.09.2024 11.00Terminatoreista saatava kokonaishyöty on yllättävän suuri !!!
07.09.2024 9.00Suuri ilmanvastus ja pieni kuormatila "pitävät yhtä".
07.09.2024 7.00Mistä johtuu puutavarayhdistelmän aerodynamiikan kehitystyön vaikeus???

Näytä lisää »