Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
13.09.2024 0.07 Puutavarayhdistelmän kuormassa on yleensä kolmesta viiteen nippuväliä. Jokainen aiheuttaa ilmanvastusta ja alipainepyörteilyä - mitä suuremmat välit, sitä enemmän.
Minimoimalla nippuvälit on mahdollista saada 2l - 8l säästöt polttoainekuluihin ja satojenkin kilojen pienennys "loiskuormaan". Lisäksi lumi-/pöly/-vesisumu pyörteilyjen minimointi parantaa liikenneturvallisuutta.
Nippuvälin minimointi onnistuu aivan omatoimisesti, ilman euronkaan lisäinvestointeja. - Mitä pienemmät nippuvälit, sitä pienemmät haitat.
Etuseinän ja ykkösnipun väli on saatava minimoitua, mutta se on joissakin akselimalleissa ja akselivälimitoituksissa painojakauman kannalta hankalaa. Se kannattaa tehdä, mitä etuakselipaino antaa myöten. Nippujen välin minimointi on sensijaan yleensä mahdollista:
Auton kolmosnippu lastataan minimivälille ja mahdollisimman tasapäisinä , samoin niput perävaunussa. Auton ranka-/tukkiniput lähelle etuseinää ja perävaunussa on parempi lastata nippujen tasaiset päät vastatusten.
Tämä kokeilu on viisainta tehdä aluksi pitkän ajomatkan kuormilla ja vertailemalla polttoainekulutusta eri nippuväleillä . -Lisäksi pikku säästöt tuo nosturin mukana kuljetuksissa sen siirto mahdollisin hyvin = lähelle nipun katveeseen.
Annan mielelläni lisätietoja: Heikki Jokela 050 4129 024
Ilmanvastuslaskennassa on perus sääntänä perättäin olevilla kappaleilla= nipuilla : - Kun kappaleväli/nippuväli on leveytensä takana edellisestä, muodostaa se vastusvoiman , joka on +- 5% edellisestä. Elikkä vastusvoima on sitä pienempi, mitä lähempänä kappaleet/niput ovat toisistaan. - Tämä on kappaletavatan rahtiliikeyhdistelmissä pääosin oivallettu ,ja se näkyy kulutuksissa.
|