i. - Kuormansidontalaki asettaa tiukat vaatimukset raakapuunippusidonnalle , ja pankoille, mutta kenen on vastuu.
14.09.2024 9.00
Kuormansidontalaissa on selviä pitäviä määritelmiä, mutta on siellä monia myös sidonnan vaaralliseksi tekemiä epämääräisiä ja hölmöjä hyväksyntöjä.- Yksi on selkeää, elikkä se, mitä sidonta pitää kestää - toinen on jo epäselvää, miten se määritellään , ja valvotaan - hölmöä on se, että pankkokiinnitykselle eteenpäin ei ole määritelty pysyvyyttä, vaikka se on ehdottomasti vaarallisin hidastuvuus suunta ??!!??
Sidontalaki 1.1.2022 asettaa vaatimukset puutavaranippujen paikallaanpysymiselle, Nippujen tulee pysyä paikoillaan eteenpäin suuntautuvalla hidastuvuudella 8m/s2 ja taakse sekä sivuille hidastuvuusvoimilla 5m/s2. - Lisäksi on määritelty vaatimukset auton suojasermille.
Uudessa laissa on määritelty pankoille ja niitten kiinnityksille sekä lujuuksille ,ja taipumille selkeät ohjeet. Lisäksi sekä sidoksille että niitten kiinnityksille ja lujuuksille on selkeät vaatimukset.- Mutta selkeitä epämääräyksiäkin on , jopa vaarallisia hölmöyksiä !!! XXh14.9.2024
Seuraavaksi: -Mutta missä on "sudenkuopat" ???
Traficom : Kuormakorit ja kuorman varmistaminen
|