d. - Raakapuuvaunujen 100%:set liukuestepinnat olivat nippusidonnan perusta.
13.09.2024 15.00 Raakapuun kuljetuksen muutosprosessi on muuttanut myös pankkojen nippupintojen tarpeet. Nippujen veteen- ja maallepudotus oli vuosikymmeniä edullisin ja nopein nippupurku , joka vaati pankkoprakenteilta rasvaliukkaat kuormatilapinnat.
Nuo rasvaliukkaat kuormatilapinnat oivallettiin raakapuukuljetuksille vaarallisiksi ensimmäiseksi rautatievaunupankoissa jo 80- luvun alkuvuosina. Raakapuuvaunut alkoivat kehittyä kuljetustehokkaammiksi ja niitten liikenneturvallisuus-, ja käyttöominaisuuksia alettiin aktiivisti kehittää ja parantaa. Lopputuloksena syntyi SP.Sps,Spa ja Spar vaunumallistot sekä niitten 100% liukuesteelliset erikoisteräksiset ja kiinteätolppaiset nippukuljetusystävälliset raakapuupankot.
VR raakapuuvaunut kehittyivät aikalaistensa "lavettivaunujen" pohjalle. Lavettivaunujen mitoitus sopi samalla erinomaisesti kasvavien puutavarayhdistelmien kokoluokkien kanssa yhteensopiviksi. Tuossa onnistuttiin kasvattamalla puutavarayhdistelmän nippumääriä ja maksimoimalla pankkojen kuormapinta-alat. - Päästiin ajokäytännössä tasolle "paukku ja pupu" = vaunukuorma täyteen ilman auton siirtoja ja epäselvyyksiä lastaajasta.
Rautatievaunujen nippusidonta muodostui äärimmäisen hankalaksi , kun puutavara-autoista jäi apumiehet pois ja samanaikaisesti vaunuletkojen pituudet kasvoivat. Satojen metrien vaunukiertely ja kiipeilyt sidonnassa muodostuivat hankaliksi ja vaarallisiksi. Liukuestepinnat korvasivat sidontaa niin tehokkaasti, että sidontatarve jäi tarpeeliseksi vain vaunuletkan etunipuissa.XXhj.13.9.2024
|