b. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
13.09.2024 13.00
Raakapuunipun sidonnan ohjeenmukainen vaatimustaso eteenpäin on kova - 8 m/s2. Vertailukohtana voidaan pitää kovimpia jarrutustehoja, jotka nykykalustolla ovat parhaimmillaan jo luokassa 7 m/s2- 7.5 m/s2 - ja valtaosa sidonnoista ei kestä edes näitä jarrutustehoja !!!!.
Nippusidonnan vaatimusten täyttö ja noudattaminen kaikissa keliolosuhteissa vaatii huolellista kuormausta ja hyviä varusteita - tämä vaatimuksenmukaisuus on kovimmillaan siirtoperävaunun etunipussa.
Pitävä nippusidonta koostuu pankkorunkojen ja tolppien kokomittaisista liukuestepinnoista ja tehokkaista purevista sekä lujuusvaatimukset täyttävistäsidontaketjuista automaattikiristimineen. Lisäksi siteitten on oltava toimiakseen vähintään toisesta päästään kiinnitettynä ajoneuvon runkorakenteisiin.
Nykyiset sidontavaatimukset määrittelevät sidoslujuuden sekä sen sidoskulman maksimi 60 asteiseksi eteenpäin. Kun puutavaranipun sidos on yleensä 90 asteinen asettaa se nippuladonnalle, ja nippujen ja kuormatilan kitkavoimille erityisvaatimuksia.
Puutavara - auton nippukiristykselle asettaa rajoituksia lisäksi nippujen päälle upotettu kuormain, mutta auton hyväksynnän mukainen etuseinä ottaa hidastuvuusvoimia vastaan , korvaten sidosten vajavaisuutta , jopa liinasidoksia käytettäessä.
Puutavaraperävaunun sidonta sensijaan on osoittautunut hyvinkin haasteelliseksi. Haastetta kasvattaa perävaunun kuormauskäytännön vaativat liikuteltavat pankot ja niitten lukituksen puutteet. Nämä käytännön asettamat sidontarajoitteet tuovat lisävaatimuksia pankkokiinnityksille, sidoksille ja niitten esikiristyksille, sekä erityisesti kuormatilapintojen liukkaitten nippujen pitovaatimuksille. - Yksi tärkeä sidontaa tehostava lisä on itse oikeaoppinen kuormaus.
Heikki Joikela 050 4129 024
|