Onko perinteinen suorapuomisena kuormassa kuljetettava nosturi tuottava , ja turvallinen - verrattuna Zetaan???17.09.2024 3.00 Kuormaimista ollaan montaakin mieltä. Zetamalli on Euroopassa selvästi yleisin,- ja se on tasaisen varmasti kasvattamassa osuuttaan myöskin Suomessa. Mutta mitä eroja on Suora/Zeta mallien tuottavuudessa, ja turvallisuudessa: - Suorapuominen syö eittämättä kuormasta, mutta siihen sanotaan, että aina ei. Nosturiloveus pienentää kuitenkin kuormatilaa pahimmillaan jopa 3-5 motilla. - Suorapuomisen kuormaaja-auton nippusidonta on usein luokassa "liikennevaarallinen". Pirävän sidonnan tekeminen on vaikeaa , ja usein jopa mahdotonta. Tilannetta heikentää lisäksi sekin, että eri syistä nupissa käytetään muovisia käsikiristeisiä liinasiteitä, joitten kireys on mahdoton säilyttää asetusten mukaisena kaikissa ajotilanteissa. - Zetanosturissa ei ole kuormkokoa syövää ominaisuutta, eikä se heikennä oikeamuotoisen pitävän nipun tekoa. Sidonta on tehtävissä mös aina toimivilla, ja pitävillä automaattisesti kiristeistävillä ketjukiristimillä asetusten mukaisesti. - Zetanosturin kuljetusmuoto puoltaa kaikkia ajotilanteita, mutta sen aeromuoto on tyhjänäajossa suorapuomista nosturimallia polttoainetta syövämpi, ja se nostattaa myös maantiepölyä , ja lunta suorapuomista hieman enemmän.- Tämä on korjattavissa, jos kuljetusasentona tyhjänä käytetään samaa asentoa, kuin suorapuomisella on totuttu käyttämään. Siirtymää kuljetusten tuottavuuden, ja liikenneturvallisuudenkin kannalta merkittävästi viisaampaan Zetaan jarruttaa tottumuskysymykset. Muutos Zetaan on enempi helppoa uuden sukupolven kuljettajilla.XXhj.17.9.2024 ========================== Zeta on vakiomalli KeskiEuroopassa. ========================= |