Mikä rajoittaa yli 22m- pitkien yhdistelmien käyttöä raakapuunajossa ???12.09.2024 9.00 Raakapuun ajossa vähintään riittävän kokoinen kuormatila on välttämättömyys toiminnan ja tulojen sekä päästöjenkin kannalta. Olen ollut kymmenissä raakapuuyhdistelmien tuotekehittelyprojekteissa. Yksi tehokas tietopaketti tuli risu-/kantoautojen kehittelystä, joka jäi tuotteena kesken. Tuolta , nyt taas tärkeäksi käyvältä erikoistuotteelta puuttuu ymmärtävä kehitusryhmä. "Täten uuden tekniikan risu-/kantoauto on tekemättä" !!!! - Risu-/kantoautoon tuli tonneittain liikaa painoa ja kuormauksen apulaitteita, sama ongelma on osaltaan myös raakapuun syöttöautoissa. Risuautojen kuormatilan maksimoinnissa onnistuttiin kohtalaisesti, mutta ajoreittien asettamat rajoitteet rajoittivat akselivälejä, ja niihin oli tehtävä siirtotelit, jotka maksoivat ja painoivat.- Tämä sama ongelma on tietenkin myös raakapuuyhdistelmissä, jotka joutuvat nekin ajamaan teittejä, jotka on mitoitettu 22 metristen yhdistelmien akseliväleille ja kääntyvyyksille. Raakapuuyhdistelmien yksi oikea varma ja vallitseva kehitys suunta on 22 metrin yhdistelmä, ja siihen tehty maksimikokoinen ja riittävä kuormatila. Tämä mahdollistaa myös kalliitten ja painavien kuormauksen apulaitteitten tarpeettomuuden. .- On siis kasvatettava kuormatilan läpileikkaus maksimiinsa pankkoja kehittämällä sekä rakentamalla maksimikorkuiset yhdistelmät minimikorkuisilla runkorakenteilla, ja alle 22 metrisiksi. XXhj.12.9.2024 |