h. - Artikkelimme 26.09.2020 : - Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki voimaan 2021 .

14.09.2024 7.00



Junavaunupankoissa nippujen pysyvyyden
takaa liukuestepinnat tolpissa ja rungoissa.
- Sidonta vain etunipuissa.

Kuormansidonta on virkamiestarkastelun alla ja ohjeistukselle haetaan pohjaa. Työryhmässä on valmistajien ja käyttäjiä sekä metsäteollisuuden edustajia virkamiesten apuna ja asiantuntijajäseninä.

Ryhmätyöllä haetaan ratkaisua.

Aiheeseen liittyvä kuva
Alimitoitetut kiristinlaitteet eivät anna riittävääs
sidontatehoa.

Ryhmän työ on vaikeaa, ja nykyinen lähes täydellinen valvonnan puute on tuonut tilanteen, jossa ollaan ravimiesten termein " voltissa ja nokka väärään suuntaan". Liikenneturvallisuuden parantamiskeinoja haetaan pahimmillaan perävaunuun asennettavasta etuseinästä, jota innokkaimmat "keksijät" tarjoavat ratkaisuna ongelmiin, unohtaen samalla sen, että nippujen tippumista tapahtuu myös perävaunun takapäästä.

Asetuksen 940/1981 asettavat vaatimukset riittävät - pikku täsmennyksiä tarvitaan.

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Liukuestetolpat,rautahammastus ja auto-
maattikiristys ja oikea lastaus täyttävät
asetuksen vaatimukset kuormansidonnassa.

Puutavaranippujen sidonta on määritelty täysin yksiselitteisesti ja riittävän tarkasti asetuksessa 940 / 1981. Tämä asetus on kaikkien luettavissa ja sen virheet rajoittuvat vain siihen, kun asetuksen tekoaikaan ei ollut lukitsemattomia pankkoja , ei autossa, eikä perävaunussa. Liikuteltavat pankot ovat uudempaa pankonsiirtolaitteista ja ajotottumuksista juontuvaa tuotetta.

Täsmennys kuormankiristimen kiinnityksestä on syytä selventää.



Asetuksen mukaan kuormasiteen kiinnitys on tehtävä ajoneuvon kiinteään runkoon, tai lavarakenteisiin. - Tuolloin (1981) ei ollut pankkojen/nippujen siirtolaitteita, ja siirrettävät pankot lukittiin pikakiinnikkeillä, joitten pitovoima oli asetuksenmukainen. Tämä epämääräisyys on antanut ajoneuvo- ja pankkovalmistajille porsaanreijän kiinnittää kuormasiteet suoraan irrallaan liikkuviin pankkoihin. - Tämä , jopa yleisesti käytössäoleva tapa vie sidontatehoa , varsinkin perävaunusta merkittävissä määrin.

Kuormasiteitten lujuus ja kiristysvoimat asetuksen 940/1981 mukaisiksi. 

Kuvahaun tulos haulle 60 tonniset puutavarayhdistelmät
Yhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet
viisikymmentä prosenttia - ja se tuntuu
sidonnassa.

Kuormasiteitten lujuudet ovat nykykuormille ja nippukokoluokille poikkeuksetta riittämättömiä. - Jos sidonta tehdään nykyisin käytettävillä sidontaliinoilla 76 tonnin yhdistelmän nipuille, tai viisiakselisissa vaunuissa, on sidontaliinojen määrä tuplattava ja ketjukiristyksessäkin on siteitten määrää / lujuutta lisättävä 50%:lla. Samanaikaisesti on siirryttävä automaattikiristimien käyttöön ja niitten kiristysvoimia on lisättävä nippukoon kasvun mukaisesti (asetus 940/1981).

Asetuksen mukaisesti kuormansidontaan kuuluu myös kitkapintojen hyväksikäyttö sekä itse lastaus on myös ratkaisevaa.


Tolppien liukuestepinnoissa on  kaivattua pitoa.

Terävät kitkapinnat koko kuormatilan alueella
ovat turvallisen pitävän sidonnan kannalta täysin
välttämättömät.


Asetuksessa 940 /1981 kerrotaan selkeästi hidastuvuusvaatimukset eteenpäin, sivullepäin ja taaksepäin. Samaten ilmoitetaan se , että nippu ei saa merkittävässä maäärin liikkua kuormassa annetuilla hidastuvuusvoimilla.
Hidastuvuusvoiman kestovaade (1.0m/s2) eteenpäin on 25% suurempi tehokkaimman jarrujärjestelmän tarjoamia jarrutustejoja (0,75 m/s2). 
- Toimiva kuormansidonta vaatii kuormasiteen, esikiristysvoiman ja puuhun purevien koko kuormatilan mittaisten kitkapintojen sekä oikeaoppisen lastauksen yhteispelin.

Vaatimukset ja ratkaisut ovat selkeitä, vain valmistajanvastuu sekä valvonta puuttuvat.


Tuplakiinnike ja rautahammastus tehostavat
kuormasidontaa kestämään jarrutus-
ja tötmäysvoimia.

Asetuksenmukaisella sidonnalla pystytään siis sitomaan puutavaraniput siten, että ne eivät liiku merkittävästi hidastuvuudella eteenpäin 1m/s2 ja sivuille ja taakse 0.5 m/s2.
- Uusi 2021 vaatimus eteenpäin 0.8 m/s2 = likimain suurtehojarrujen teholuokalle -

Kuormasiteitten ja automaattisten kiristinlaitteitten, sekä pankkokiinnityksen osalta on muistutettava valmistajanvastuusta, jota kuuluisi ensisijaisesti valvoa ajoneuvokatsastus ja liikennevalvonta. 

Sidonta unohtunut 60-tonnisten tasolle.



Nippukoko on kasvanut jopa 20 tonniseksi
- ohi 60-tonnin yhdistelmien 16 tonnin ja
  niitten vaatiman 
kiristystehojen ja lujuuksien.

Ilmapyörteily kerää loiskuormaa alipainepintoihin - pyörteilyä voidaan pienentää merkittävästi.

Puutavarayhdistelmien nippusidonta on "unohtunut" 60 tonnisten ajoneuvoyhdistelmien nippupainojen ja 2.5 metristen nippukorkeuksien tasolle. Samanaikaisesti on jarrutehot kasvaneet asetuksen minimivaatimuksesta 0.5 m/s2 hidastuvuusluokkaan 0.75 m/s2 . Tehokkaat nyky-yhdistelmien jarrut sekä käytössä yleistyvät automaattisesti suurtehojarruttavat pysäytysautomaatit ovat tuoneet esille kuormansidonnan vaaralliset  puutteet, joihin itse puutavarayhdistelmän käyttäjällä on vain lastauksen ja kiristyksen valvonnan vastuuosuus - itse kiristyslaitteet ovat pahasti alimitoitettuja ja monesti väärin sijoitettujakin . +  Lisäksi  valmistajanvastuu, ja viranomaisvalvonta puuttuvat sidonnasta, sekä sidonnan valvonnasta pääosin lähes kokonaan.XXhj.14.9.2024



       Heikki Jokela
       050  4129 024

-------------------------------------------------------

19.09.2024 3.00Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema
19.09.2024 0.07Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa
18.09.2024 18.00Kuumasinkityksessä puutavarayhdistelmien osalta kasvua rajoittaa allaskooko, ja tuotteitten soveltomattomuus.
18.09.2024 17.00Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa
18.09.2024 15.00MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä
18.09.2024 13.00IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025
18.09.2024 12.00Kiinnikkeitten korkeuksissa on unohdettu niitten haittatekijät.
18.09.2024 11.00Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
18.09.2024 10.20Tiesitkö, että myös kiinnikkkorkeuksissa on suuria eroja !!!
18.09.2024 9.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
18.09.2024 7.00Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto
18.09.2024 3.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
18.09.2024 0.07Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä
17.09.2024 18.00Onko sadan tonnin nosturin paikka puitten, ja sidosten välissä kuormassa ???
17.09.2024 17.00Zetanostureitten markkinoilletuloa Suomessa jarruttaa edelleenkin nosturikauppiaat.
17.09.2024 15.00Pankkomäärien ja nippuvälien minimoinnista "löytyy" rahaa - ja paljon löytyykin.
17.09.2024 13.00TimberRoad yhdistelmien kantavuusluokka tehdään minimissään 52- tonnisiksi.
17.09.2024 11.00Vetoauton oikeaoppiset mitoitukset tuovat helppokäyttöisyyttä ja rahaa.
17.09.2024 9.00Syöttöauton nosturitelineen painolla ja hinnalla on tuottavampiakin mahdollisuuksia.
17.09.2024 7.00Kuormaimen tyyppi hakee nyt tilaansa.- Perinteinen-, vaikko zeta???
17.09.2024 3.00Onko perinteinen suorapuomisena kuormassa kuljetettava nosturi tuottava , ja turvallinen - verrattuna Zetaan???
17.09.2024 0.07Tässä aluksi kaksi hyvää Zetasta, jotka puuttuu suorapuomisesta.
16.09.2024 18.00Säästöpuutyökalu auttaa valitsemaan sopivat säästöpuut hakkuualueelta
16.09.2024 17.00Yritysten tekemät investoinnit laskussa useimmilla toimialoilla vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä
16.09.2024 16.0053 hehtaaria suota ennallistetaan Alavudella - vaikutuksia vesistöön, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen
16.09.2024 15.00CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen
16.09.2024 11.12Tähän keräsimme Terminator - valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä pinnoitetilanteen .
16.09.2024 10.00Nyt kannattaa "Terminoida"!!!
16.09.2024 9.00ö. - Tolppien päistäkin löytyy eritasoista turvallisuutta ja kuormatilaa.
16.09.2024 7.00ä. - Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
16.09.2024 3.00å. - Pankon kuormattavuus ja ajotukevuus,,
16.09.2024 0.07z. - Tuottavaa kuljetustehoa myös teräspankkojen tuhannen euron hintaluokkaan.
15.09.2024 20.00y. - Kaksi lähes identtistä pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
15.09.2024 19.00x. - Miksi Terminatorien ja 2024 TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
15.09.2024 18.00w. - Kuumasinkitys on teräspankkojen ehdottomasti paras pinnoite.
15.09.2024 17.00v. - Sinkitykselle on useita vaihtoehtoja
15.09.2024 15.00u.- Kuumasinkittävän kappaleen muotoilu.
15.09.2024 13.00t. - Teräskappaleitten kuumasinkitysprosessi takaa pitkän käyttöiän .
15.09.2024 12.00XXL: - "Tukkipankkotälli" on Suomessa vieläkin vaikea !!??!!hyväksyä.
15.09.2024 11.00s.- Kuumasinkitys, luotettava pinnoite
15.09.2024 10.00XXL : - Terminatoreitten muotoilu.
15.09.2024 9.00r. - Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu
15.09.2024 7.00q. - Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen prosessi, jossa teräkset suojataan sinkillä.
15.09.2024 3.00p. - Sinkitys
15.09.2024 0.07o, - Onko sinkki metalli?
14.09.2024 18.00n. - Sinkki.
14.09.2024 17.00m. - Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
14.09.2024 15.00l. - Tolppamitan maksimointi ja "Terminointi" kasvattavat yhdistelmän tuottavuutta ja parantavat turvallisuutta.
14.09.2024 13.00k. -Kooste: - "Seitsemän kovaa" ja tuottavaa sekä turvallista Terminator ominaisuutta.
14.09.2024 11.00j. - Nippusidonnan lainmukaiset vaatimukset ovat toteutuakseen oltava kovalla tasolla.
14.09.2024 9.00i. - Kuormansidontalaki asettaa tiukat vaatimukset raakapuunippusidonnalle , ja pankoille, mutta kenen on vastuu.
14.09.2024 7.00h. - Artikkelimme 26.09.2020 : - Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki voimaan 2021 .
14.09.2024 3.00g. - Puutavarayhdistelmän nippusidonnan liikenneturvallisuutta on kehitetty voimaantulleen vaatimuspaketin mukaisesti.
14.09.2024 0.07f. - Pankkojen -, ja sen myötä myös nippujen paikallaanpysyvyys on yksi tärkeimmisä sidonnan perustoista.
14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.09.2024 18.00e.- Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
13.09.2024 17.00c. - Kuormansidonnan vaaralliset "sudenkuopat".
13.09.2024 15.00d. - Raakapuuvaunujen 100%:set liukuestepinnat olivat nippusidonnan perusta.
13.09.2024 13.00b. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
13.09.2024 11.00a. - Vastuullinen raakapuu yhdistelmien nippusidonta on korkeatasoista osaamista.
13.09.2024 9.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
13.09.2024 7.00Polttoainesäästöjä siis on mahdollista siepata, jopa ilman euronkaan investointia.
13.09.2024 3.00Kyllä "Exteilläkin" voi säästää polttoainetta.
13.09.2024 0.07Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
12.09.2024 18.00Oikea kuormamuoto on polttoaineen säästöä, jopa 5l/100 kuormattuna-ajossa-
12.09.2024 17.00Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
12.09.2024 15.00Tiesitkö, että nippuvälit voivat lisätä polttoainekuluja jopa 20 litralla !!!
12.09.2024 13.00Nippuväli vaikuttaa sitä negatiivisemmin , mitä isompi se on.
12.09.2024 11.00Nokialle rakenteilla jättimäinen bioterminaali energiapuun säilytykseen ja prosessointiin
12.09.2024 10.0022- metrinen on mitoitettu Suomen metsäautoteitten vaatimusten mukaisesti.
12.09.2024 9.00Mikä rajoittaa yli 22m- pitkien yhdistelmien käyttöä raakapuunajossa ???
12.09.2024 7.00Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
12.09.2024 3.00Pankkoleveyden 2.60 käyttö tuo 2.5 m3 lisätilan.
12.09.2024 0.07Valmet Automotive itsenäistää sen akkuliiketoiminnan - akkuja valmistetaan jatkossa Ioncor -nimellä
11.09.2024 15.00Oletko miettinyt, miksi vain Terminatorit, ja Timbermaksit saat 100%:sesti muovittomia.
11.09.2024 13.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa, ja Kanada lujien.
11.09.2024 11.00Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
11.09.2024 9.00KUUMASINKITYS ON TALOUDELLINEN JA KESTÄVÄ SUOJA TERÄSPINNOILLE !!!
11.09.2024 7.00Pankkojen pinnoitekkin on osa tuottavuutta ja turvallisuutta: -Kuumasinkitys on ehdottomasti paras, kestävin, ja turvallisin teräksisten pankkojen pinnoitusmenetelmä.
11.09.2024 3.00Raakku eli jokihelmisimpukka
11.09.2024 0.07Metsäteollisuudelta useita uusia luontoa suojelevia kehitysehdotuksia
11.09.2024Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
10.09.2024 18.00Jarkko Jylhä Driftingin SM Pro -luokan Suomen mestariksi
10.09.2024 17.00Hyundai Bayon Cross - uusi vaihtoehto pienten katumaasturien markkinaan
10.09.2024 15.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
10.09.2024 13.00Piennartasanteet edesauttavat suometsien puunkorjuuta
10.09.2024 11.00CoverB-OF - uusi yhdistelmätela Olofsfors -telamallistoon
10.09.2024 9.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
10.09.2024 8.00Kuka korvaa nippusidonnasta aiheutuneet vahingot ???
10.09.2024 7.00Artikkelimme vuodelta 2019: - "Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä".
10.09.2024 3.00Tehdaspunnituksissa oli 80/90-luvulla kuormakoot liki samoja. Yhdistelmien kokonaispainoylitykset johtuivat alustapainoeroista.
10.09.2024 0.07TimberRoad - projektin kalusto.
09.09.2024 18.00Kuormaimet kaipaavat pikku säätöä molemmissa uuden tekniikan kuljetuslaitteissamme.
09.09.2024 17.00"Paluu alku historiaan ." : - Ensimmäisessä rakentamassani yhdistelmässä oli 2-akselinen vaunu, kolmiakselinen auto ja 7m ulottuvuuden kuormain.
09.09.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
09.09.2024 13.00TimberRoad perävaunu???
09.09.2024 11.00Suomalainen Novatron kehittää tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja EU:n rahoittamassa XSCAVE-hankkeessa
09.09.2024 9.00Metsäkoneiden oikeat telavalinnat tärkeässä roolissa puunkorjuussa
09.09.2024 7.00TimberRoad yhdistelmämallien synty .
09.09.2024 3.00Kirjalansalmen sillan rekkojen odotusalueelle ajoon tulee muutoksia Paraisten päässä syksyn aikana

Näytä lisää »