h. - Artikkelimme 26.09.2020 : - Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki voimaan 2021 .
14.09.2024 7.00
Junavaunupankoissa nippujen pysyvyyden
takaa liukuestepinnat tolpissa ja rungoissa.
- Sidonta vain etunipuissa.
Kuormansidonta on virkamiestarkastelun alla ja ohjeistukselle haetaan pohjaa. Työryhmässä on valmistajien ja käyttäjiä sekä metsäteollisuuden edustajia virkamiesten apuna ja asiantuntijajäseninä.
Ryhmätyöllä haetaan ratkaisua.
Alimitoitetut kiristinlaitteet eivät anna riittävääs
sidontatehoa.
Ryhmän työ on vaikeaa, ja nykyinen lähes täydellinen valvonnan puute on tuonut tilanteen, jossa ollaan ravimiesten termein " voltissa ja nokka väärään suuntaan". Liikenneturvallisuuden parantamiskeinoja haetaan pahimmillaan perävaunuun asennettavasta etuseinästä, jota innokkaimmat "keksijät" tarjoavat ratkaisuna ongelmiin, unohtaen samalla sen, että nippujen tippumista tapahtuu myös perävaunun takapäästä.
Asetuksen 940/1981 asettavat vaatimukset riittävät - pikku täsmennyksiä tarvitaan.
Liukuestetolpat,rautahammastus ja auto-
maattikiristys ja oikea lastaus täyttävät
asetuksen vaatimukset kuormansidonnassa.
Puutavaranippujen sidonta on määritelty täysin yksiselitteisesti ja riittävän tarkasti asetuksessa 940 / 1981. Tämä asetus on kaikkien luettavissa ja sen virheet rajoittuvat vain siihen, kun asetuksen tekoaikaan ei ollut lukitsemattomia pankkoja , ei autossa, eikä perävaunussa. Liikuteltavat pankot ovat uudempaa pankonsiirtolaitteista ja ajotottumuksista juontuvaa tuotetta.
Täsmennys kuormankiristimen kiinnityksestä on syytä selventää.
Asetuksen mukaan kuormasiteen kiinnitys on tehtävä ajoneuvon kiinteään runkoon, tai lavarakenteisiin. - Tuolloin (1981) ei ollut pankkojen/nippujen siirtolaitteita, ja siirrettävät pankot lukittiin pikakiinnikkeillä, joitten pitovoima oli asetuksenmukainen. Tämä epämääräisyys on antanut ajoneuvo- ja pankkovalmistajille porsaanreijän kiinnittää kuormasiteet suoraan irrallaan liikkuviin pankkoihin. - Tämä , jopa yleisesti käytössäoleva tapa vie sidontatehoa , varsinkin perävaunusta merkittävissä määrin.
Kuormasiteitten lujuus ja kiristysvoimat asetuksen 940/1981 mukaisiksi.
Yhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet
viisikymmentä prosenttia - ja se tuntuu
sidonnassa.
Kuormasiteitten lujuudet ovat nykykuormille ja nippukokoluokille poikkeuksetta riittämättömiä. - Jos sidonta tehdään nykyisin käytettävillä sidontaliinoilla 76 tonnin yhdistelmän nipuille, tai viisiakselisissa vaunuissa, on sidontaliinojen määrä tuplattava ja ketjukiristyksessäkin on siteitten määrää / lujuutta lisättävä 50%:lla. Samanaikaisesti on siirryttävä automaattikiristimien käyttöön ja niitten kiristysvoimia on lisättävä nippukoon kasvun mukaisesti (asetus 940/1981).
Asetuksen mukaisesti kuormansidontaan kuuluu myös kitkapintojen hyväksikäyttö sekä itse lastaus on myös ratkaisevaa.
Terävät kitkapinnat koko kuormatilan alueella
ovat turvallisen pitävän sidonnan kannalta täysin
välttämättömät.
Asetuksessa 940 /1981 kerrotaan selkeästi hidastuvuusvaatimukset eteenpäin, sivullepäin ja taaksepäin. Samaten ilmoitetaan se , että nippu ei saa merkittävässä maäärin liikkua kuormassa annetuilla hidastuvuusvoimilla.
Hidastuvuusvoiman kestovaade (1.0m/s2) eteenpäin on 25% suurempi tehokkaimman jarrujärjestelmän tarjoamia jarrutustejoja (0,75 m/s2).
- Toimiva kuormansidonta vaatii kuormasiteen, esikiristysvoiman ja puuhun purevien koko kuormatilan mittaisten kitkapintojen sekä oikeaoppisen lastauksen yhteispelin.
Vaatimukset ja ratkaisut ovat selkeitä, vain valmistajanvastuu sekä valvonta puuttuvat.
Tuplakiinnike ja rautahammastus tehostavat
kuormasidontaa kestämään jarrutus-
ja tötmäysvoimia.
Asetuksenmukaisella sidonnalla pystytään siis sitomaan puutavaraniput siten, että ne eivät liiku merkittävästi hidastuvuudella eteenpäin 1m/s2 ja sivuille ja taakse 0.5 m/s2.
- Uusi 2021 vaatimus eteenpäin 0.8 m/s2 = likimain suurtehojarrujen teholuokalle -
Kuormasiteitten ja automaattisten kiristinlaitteitten, sekä pankkokiinnityksen osalta on muistutettava valmistajanvastuusta, jota kuuluisi ensisijaisesti valvoa ajoneuvokatsastus ja liikennevalvonta.
Sidonta unohtunut 60-tonnisten tasolle.
Nippukoko on kasvanut jopa 20 tonniseksi
- ohi 60-tonnin yhdistelmien 16 tonnin ja
niitten vaatiman kiristystehojen ja lujuuksien.
Puutavarayhdistelmien nippusidonta on "unohtunut" 60 tonnisten ajoneuvoyhdistelmien nippupainojen ja 2.5 metristen nippukorkeuksien tasolle. Samanaikaisesti on jarrutehot kasvaneet asetuksen minimivaatimuksesta 0.5 m/s2 hidastuvuusluokkaan 0.75 m/s2 . Tehokkaat nyky-yhdistelmien jarrut sekä käytössä yleistyvät automaattisesti suurtehojarruttavat pysäytysautomaatit ovat tuoneet esille kuormansidonnan vaaralliset puutteet, joihin itse puutavarayhdistelmän käyttäjällä on vain lastauksen ja kiristyksen valvonnan vastuuosuus - itse kiristyslaitteet ovat pahasti alimitoitettuja ja monesti väärin sijoitettujakin . + Lisäksi valmistajanvastuu, ja viranomaisvalvonta puuttuvat sidonnasta, sekä sidonnan valvonnasta pääosin lähes kokonaan.XXhj.14.9.2024
Heikki Jokela
050 4129 024
-------------------------------------------------------