Metsäkoneiden oikeat telavalinnat tärkeässä roolissa puunkorjuussa

09.09.2024 9.00

hallio1.jpg

Metsä Hallio operoi Länsi-Suomen pääkaupungista Raumalta käsin laajalla metsäkonekalustolla, joiden tehokkaan ja ympäristön huomioivan työskentelyn varmistaa oikeat telavalinnat. 

(kuva yllä: Metsä Hallio korjaa puuta Länsi-Suomen haastavissa maastoissa, missä on paljon pehmeitä paikkoa. Kuormatraktoreissa käytetäänkin pääasiassa Olofsforsin kantavia CoverX Soft -teloja, mitkä toimivat hyvin myös yleisteloina.)

- Meidän tehtävänämme on huolehtia metsänomistajien omaisuudesta mahdollisimman hyvin ja tuottaa heille tuloja sekä teollisuudelle arvokasta raaka-ainetta. Pienet asiat ratkaisevat parhaan mahdollisen lopputuloksen; esimerkiksi kun katkaisemme jokaisen kannon yhden sentin alempaa, saadaan vuoden aikana 30 kilometriä enemmän tukkia. Korjaamme yhteistyökumppaneidemme kanssa pyöreää puuta vuodessa reilun puoli miljoonaa kuutiota sekä lisäksi tuotetaan energiapuuta sekä tehdään muita toimia metsässä kuten mätästystä. Tekemistämme ohjaa korkea ammattitaito ja työnjälki kestää tarkemmankin tarkastelun. Kuuntelemme metsänomistajien ja teollisuuden toiveita tarkalla korvalla, sekä lisäksi ympäristön huomiointi on erittäin tärkeä osa työtämme, kertoo Juho Hallio.

hallio2.jpg

(kuva: - Korjaamme pyöreää puuta vuodessa reilun puoli miljoonaa kuutiota. Kuuntelemme metsänomistajien ja teollisuuden toiveita tarkalla korvalla, sekä lisäksi ympäristön huomiointi on erittäin tärkeä osa työtämme, sanoo Juho Hallio.)

Puunkorjuuta suurella volyymilla

Vuodesta 2005 toiminut Metsä Hallio on kasvanut tasaisen vahvasti.

- Työllistämme tällä hetkellä noin kaksitoista korjuuketjua ympäri vuoden. Konekantamme muodostuu John Deeren ja Ponssen kotimaassa valmistetuista laatukoneista, joihin investoidaan tasaisesti mikä takaa urakoinnin tehokkuuden, kuljettajien käyttömukavuuden ja parhaan mahdollisen korjuujäljen. Asiakkaitamme ovat UPM, Metsä Group, Westas ja Laania, joiden kanssa yhteistyötä rakennetaan pitkällä tähtäimellä parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi. Töitä on riittänyt hyvin ja metsäalan näkymät ovat Suomessa muutenkin valoisat sillä puu on tärkein raaka-aineemme nyt ja tulevaisuudessa, toteaa Hallio.

Haasteelliset maastot

Länsi-Suomen alueella korjuumaastot ovat usein haastavat ja todella vaihtelevat.

- Rannikoalueet on vanhaa merenpohjaa, joten kiviä riittää samoin kuin pehmeitä paikkoja. Kun noustaan pellolta mäkeen niin sen takana on usein pehmeikkö ja kivikosta lasketaan suoraan suohon. Voidaankin sanoa että meillä on täällä jatkuva kelirikko, naurahtaa Hallio.

hallio3.jpg

(kuva: Suorakenkäisyys, yhdistettynä rengaspintaa mukailevaan kaarevaan sisätartuntaan ja erikoispitkiin, muotoiltuihin sivuohjureihin tekee CoverX Soft -telasta erinomaisen valinnan kesäaikaiseen puun korjuuseen. Kuvan teloissa telakengän pituus 920 mm ja leveys 150 mm.)

Kantavat telat takaa onnistuneen korjuun

Tehokas puunkorjuu, mikä jättää maastoon mahdollisimman vähän jälkiä on mahdollista, kun metsäkoneet varustellaan olosuhteisiin parhaiten soveltuvilla teloilla.

- Olemme siirtyneet käyttämään lähes kaikissa ajokoneissa Olofsforsin CoverX Soft -kantavia teloja ja on niitä motoissakin. Muutenkin olemme luottaneet Olofsforsin telaratkaisuihin pitkään ja se onkin päämerkkimme koko kalustossa; yleisteloina käytetään KovaX -mallia. Telat kestävät hyvin vaihtelevissa maastoissa ja myynnistä vastaava Metsätyö tarjoaa mukavat vaihtoehdot kaupantekoon - yhteistyö on heidän kanssaan muutenkin helppoa, kehuu Hallio.

Telakehitys mennyt oikeaan suuntaan

Olofsfors on tehnyt pitkään kehitystyötä kantavissa teloissa, mikä Hallion mukaan on mennyt oikeaan suuntaan:

- Rautaa on lisätty teloihin, mikä on parantanut kestävyyttä ja niiden muotoilu on tehty kaikin puolin optimaaliseksi, mikä maksimoi kantokyvyn. Isot koneet menevät täydessä kuormassa niin pehmeistä paikoista, mistä ei enää jalkamies pääsisi kulkemaan. Ja todella tärkeä asia on se, että maastoon jää mahdollisimman vähän jälkiä, mitkä luonto sitten peittelee melko nopeasti, joten metsänomistajat sekä maastossa liikkujat ovat tyytyväisiä korjuuseemme, toteaa Hallio.   

19.09.2024 3.00Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema
19.09.2024 0.07Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa
18.09.2024 18.00Kuumasinkityksessä puutavarayhdistelmien osalta kasvua rajoittaa allaskooko, ja tuotteitten soveltomattomuus.
18.09.2024 17.00Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa
18.09.2024 15.00MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä
18.09.2024 13.00IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025
18.09.2024 12.00Kiinnikkeitten korkeuksissa on unohdettu niitten haittatekijät.
18.09.2024 11.00Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
18.09.2024 10.20Tiesitkö, että myös kiinnikkkorkeuksissa on suuria eroja !!!
18.09.2024 9.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
18.09.2024 7.00Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto
18.09.2024 3.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
18.09.2024 0.07Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä
17.09.2024 18.00Onko sadan tonnin nosturin paikka puitten, ja sidosten välissä kuormassa ???
17.09.2024 17.00Zetanostureitten markkinoilletuloa Suomessa jarruttaa edelleenkin nosturikauppiaat.
17.09.2024 15.00Pankkomäärien ja nippuvälien minimoinnista "löytyy" rahaa - ja paljon löytyykin.
17.09.2024 13.00TimberRoad yhdistelmien kantavuusluokka tehdään minimissään 52- tonnisiksi.
17.09.2024 11.00Vetoauton oikeaoppiset mitoitukset tuovat helppokäyttöisyyttä ja rahaa.
17.09.2024 9.00Syöttöauton nosturitelineen painolla ja hinnalla on tuottavampiakin mahdollisuuksia.
17.09.2024 7.00Kuormaimen tyyppi hakee nyt tilaansa.- Perinteinen-, vaikko zeta???
17.09.2024 3.00Onko perinteinen suorapuomisena kuormassa kuljetettava nosturi tuottava , ja turvallinen - verrattuna Zetaan???
17.09.2024 0.07Tässä aluksi kaksi hyvää Zetasta, jotka puuttuu suorapuomisesta.
16.09.2024 18.00Säästöpuutyökalu auttaa valitsemaan sopivat säästöpuut hakkuualueelta
16.09.2024 17.00Yritysten tekemät investoinnit laskussa useimmilla toimialoilla vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä
16.09.2024 16.0053 hehtaaria suota ennallistetaan Alavudella - vaikutuksia vesistöön, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen
16.09.2024 15.00CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen
16.09.2024 11.12Tähän keräsimme Terminator - valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä pinnoitetilanteen .
16.09.2024 10.00Nyt kannattaa "Terminoida"!!!
16.09.2024 9.00ö. - Tolppien päistäkin löytyy eritasoista turvallisuutta ja kuormatilaa.
16.09.2024 7.00ä. - Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
16.09.2024 3.00å. - Pankon kuormattavuus ja ajotukevuus,,
16.09.2024 0.07z. - Tuottavaa kuljetustehoa myös teräspankkojen tuhannen euron hintaluokkaan.
15.09.2024 20.00y. - Kaksi lähes identtistä pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
15.09.2024 19.00x. - Miksi Terminatorien ja 2024 TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
15.09.2024 18.00w. - Kuumasinkitys on teräspankkojen ehdottomasti paras pinnoite.
15.09.2024 17.00v. - Sinkitykselle on useita vaihtoehtoja
15.09.2024 15.00u.- Kuumasinkittävän kappaleen muotoilu.
15.09.2024 13.00t. - Teräskappaleitten kuumasinkitysprosessi takaa pitkän käyttöiän .
15.09.2024 12.00XXL: - "Tukkipankkotälli" on Suomessa vieläkin vaikea !!??!!hyväksyä.
15.09.2024 11.00s.- Kuumasinkitys, luotettava pinnoite
15.09.2024 10.00XXL : - Terminatoreitten muotoilu.
15.09.2024 9.00r. - Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu
15.09.2024 7.00q. - Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen prosessi, jossa teräkset suojataan sinkillä.
15.09.2024 3.00p. - Sinkitys
15.09.2024 0.07o, - Onko sinkki metalli?
14.09.2024 18.00n. - Sinkki.
14.09.2024 17.00m. - Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
14.09.2024 15.00l. - Tolppamitan maksimointi ja "Terminointi" kasvattavat yhdistelmän tuottavuutta ja parantavat turvallisuutta.
14.09.2024 13.00k. -Kooste: - "Seitsemän kovaa" ja tuottavaa sekä turvallista Terminator ominaisuutta.
14.09.2024 11.00j. - Nippusidonnan lainmukaiset vaatimukset ovat toteutuakseen oltava kovalla tasolla.
14.09.2024 9.00i. - Kuormansidontalaki asettaa tiukat vaatimukset raakapuunippusidonnalle , ja pankoille, mutta kenen on vastuu.
14.09.2024 7.00h. - Artikkelimme 26.09.2020 : - Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki voimaan 2021 .
14.09.2024 3.00g. - Puutavarayhdistelmän nippusidonnan liikenneturvallisuutta on kehitetty voimaantulleen vaatimuspaketin mukaisesti.
14.09.2024 0.07f. - Pankkojen -, ja sen myötä myös nippujen paikallaanpysyvyys on yksi tärkeimmisä sidonnan perustoista.
14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.09.2024 18.00e.- Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
13.09.2024 17.00c. - Kuormansidonnan vaaralliset "sudenkuopat".
13.09.2024 15.00d. - Raakapuuvaunujen 100%:set liukuestepinnat olivat nippusidonnan perusta.
13.09.2024 13.00b. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
13.09.2024 11.00a. - Vastuullinen raakapuu yhdistelmien nippusidonta on korkeatasoista osaamista.
13.09.2024 9.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
13.09.2024 7.00Polttoainesäästöjä siis on mahdollista siepata, jopa ilman euronkaan investointia.
13.09.2024 3.00Kyllä "Exteilläkin" voi säästää polttoainetta.
13.09.2024 0.07Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
12.09.2024 18.00Oikea kuormamuoto on polttoaineen säästöä, jopa 5l/100 kuormattuna-ajossa-
12.09.2024 17.00Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
12.09.2024 15.00Tiesitkö, että nippuvälit voivat lisätä polttoainekuluja jopa 20 litralla !!!
12.09.2024 13.00Nippuväli vaikuttaa sitä negatiivisemmin , mitä isompi se on.
12.09.2024 11.00Nokialle rakenteilla jättimäinen bioterminaali energiapuun säilytykseen ja prosessointiin
12.09.2024 10.0022- metrinen on mitoitettu Suomen metsäautoteitten vaatimusten mukaisesti.
12.09.2024 9.00Mikä rajoittaa yli 22m- pitkien yhdistelmien käyttöä raakapuunajossa ???
12.09.2024 7.00Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
12.09.2024 3.00Pankkoleveyden 2.60 käyttö tuo 2.5 m3 lisätilan.
12.09.2024 0.07Valmet Automotive itsenäistää sen akkuliiketoiminnan - akkuja valmistetaan jatkossa Ioncor -nimellä
11.09.2024 15.00Oletko miettinyt, miksi vain Terminatorit, ja Timbermaksit saat 100%:sesti muovittomia.
11.09.2024 13.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa, ja Kanada lujien.
11.09.2024 11.00Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
11.09.2024 9.00KUUMASINKITYS ON TALOUDELLINEN JA KESTÄVÄ SUOJA TERÄSPINNOILLE !!!
11.09.2024 7.00Pankkojen pinnoitekkin on osa tuottavuutta ja turvallisuutta: -Kuumasinkitys on ehdottomasti paras, kestävin, ja turvallisin teräksisten pankkojen pinnoitusmenetelmä.
11.09.2024 3.00Raakku eli jokihelmisimpukka
11.09.2024 0.07Metsäteollisuudelta useita uusia luontoa suojelevia kehitysehdotuksia
11.09.2024Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
10.09.2024 18.00Jarkko Jylhä Driftingin SM Pro -luokan Suomen mestariksi
10.09.2024 17.00Hyundai Bayon Cross - uusi vaihtoehto pienten katumaasturien markkinaan
10.09.2024 15.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
10.09.2024 13.00Piennartasanteet edesauttavat suometsien puunkorjuuta
10.09.2024 11.00CoverB-OF - uusi yhdistelmätela Olofsfors -telamallistoon
10.09.2024 9.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
10.09.2024 8.00Kuka korvaa nippusidonnasta aiheutuneet vahingot ???
10.09.2024 7.00Artikkelimme vuodelta 2019: - "Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä".
10.09.2024 3.00Tehdaspunnituksissa oli 80/90-luvulla kuormakoot liki samoja. Yhdistelmien kokonaispainoylitykset johtuivat alustapainoeroista.
10.09.2024 0.07TimberRoad - projektin kalusto.
09.09.2024 18.00Kuormaimet kaipaavat pikku säätöä molemmissa uuden tekniikan kuljetuslaitteissamme.
09.09.2024 17.00"Paluu alku historiaan ." : - Ensimmäisessä rakentamassani yhdistelmässä oli 2-akselinen vaunu, kolmiakselinen auto ja 7m ulottuvuuden kuormain.
09.09.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
09.09.2024 13.00TimberRoad perävaunu???
09.09.2024 11.00Suomalainen Novatron kehittää tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja EU:n rahoittamassa XSCAVE-hankkeessa
09.09.2024 9.00Metsäkoneiden oikeat telavalinnat tärkeässä roolissa puunkorjuussa
09.09.2024 7.00TimberRoad yhdistelmämallien synty .
09.09.2024 3.00Kirjalansalmen sillan rekkojen odotusalueelle ajoon tulee muutoksia Paraisten päässä syksyn aikana

Näytä lisää »