Suomalainen Novatron kehittää tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja EU:n rahoittamassa XSCAVE-hankkeessa

09.09.2024 11.00

itseaja.jpg

Teknologiayritys Novatron osallistuu Tarton yliopiston johtamaan uuteen kansainväliseen tutkimushankkeeseen, jossa kehitetään tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja maansiirto-, logistiikka- ja metsätalouden alan työvaiheisiin.

(kuva yllä: Itseajavien ajoneuvojen on toimittava talvella jäisillä teillä, ja kaivinkoneiden on pärjättävä maastossa ja työmailla, jossa maaperä on irtonaista. XSCAVE-tutkimusryhmä kehittää tekoälyyn perustuvia tapoja varmistaa itseajavien raskaiden ajoneuvojen turvallisuus ja luotettavuus haastavissa olosuhteissa. © Natalia /Adobe Stock)

Tavoitteena on mahdollistaa itseohjautuvien raskaiden ajoneuvojen toiminta turvallisesti ja luotettavasti vaikeissa olosuhteissa. Euroopan komissio tukee nelivuotista hanketta 8 miljoonalla eurolla.

Raskaita työkoneita käytetään usein ankarissa olosuhteissa erilaisilla työmailla kaupungeissa, maalla ja metsissä. Itseajavien ajoneuvojen on toimittava talvella jäisillä teillä, ja kaivinkoneiden on pärjättävä maastossa ja työmailla, jossa maaperä on irtonaista. Arvaamattomat ympäristöolosuhteet — kuten jää, lumi, muta ja irtokivet — tekevät itseohjautuvan teknologian käytöstä vaikeaa ja vaarallista, sillä autonominen ajoneuvo ei välttämättä pysty selviytymään säätilan ja alustan nopeista muutoksista.

Tarton yliopiston teknologiainstituutin johtama kansainvälinen tutkimusryhmä kehittää tekoälyyn perustuvia tapoja varmistaa itseajavien raskaiden ajoneuvojen turvallisuus ja luotettavuus haastavissa olosuhteissa. Hankkeen tavoitteena on parantaa autonomista toimintaa maankäytössä, metsätaloudessa ja logistiikassa, jotta voidaan vähentää ajoneuvojen polttoaineenkulutusta ja ympäristövaikutuksia, kuten maaperän vahingoittumista. Hankkeen tulokset saatetaan käytäntöön yhteistyökumppaneiden, suomalaisen anturi- ja koneohjausteknologiaa kehittävän Novatronin, ruotsalaisen konepajayrityksen Komatsu Forester AB:n ja virolaisen autonomisten ajoneuvojen kehittäjän Clevonin, ansiosta.

Tekoäly parantaa maansiirtotöiden turvallisuutta

Suomalainen Novatron on koneohjausjärjestelmien, anturiteknologian ja niihin liittyvien ohjelmistoratkaisujen ja -alustojen edelläkävijä Pohjoismaissa.

Novatronin toimitusjohtaja Petri Moisio uskoo, että kotimaisella teknologiaosaamisella voidaan mahdollistaa entistä tehokkaampia infrarakentamisen menetelmiä ja edistää samalla maailmanlaajuista vihreää siirtymää.

”Tähän asti koneohjausteknologiaa on käytetty ensisijaisesti maansiirtotöiden tuottavuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen. Tekoälyn integrointi koneohjaukseen uusien turvallisuutta parantavien sovellusten kehittämiseksi on mielenkiintoinen ja kunnianhimoinen mahdollisuus”, Moisio sanoo.

”Novatron odottaa innokkaasti tämän nelivuotisen tutkimushankkeen tuloksia ja mahdollisia edistysaskeleita, joita se voi tuoda alan teollisuudelle”, Moisio jatkaa.

Novatronin testialueelta reaalimaailman sovelluksiin

Konevalmistajat ja -kuljettajat ympäri maailmaa luottavat Novatroniin koneenohjausjärjestelmien, automaatioteknologian ja komponenttien toimittajana. Yritys on kehittänyt ja valmistanut tuotteita ja ohjelmistoja Pirkkalassa sijaitsevassa teknologiakeskuksessaan vuodesta 1991 lähtien.

Novatronin tuotteisiin kuuluvat tarkat komponentit, kuten G3-anturit ja EL-laservastaanottimet sekä Xsite 3D- ja 2D-koneohjausjärjestelmät ja mittalaitteet. Tarjontaa täydentävät pilvipohjainen tiedonhallinta-alusta ja 3D-Win suunnitteluohjelmisto, joiden avulla reaaliaikainen tiedon jakaminen on mahdollista toimiston ja kenttätyömaan välillä.

Novatronin tutkimusjohtajan ja XSCAVE-hankkeen vetäjän Antti Kolun mukaan kehitysyhteistyö sopii hyvin Novatronin valmiuksiin ja tarjoaa mielenkiintoisen mahdollisuuden edistää koko maansiirtoteollisuutta.

”Hankkeen aikana kehitettyjen huipputason algoritmien ja ratkaisujen avulla voimme tarjota asiakkaillemme parhaat mahdolliset ratkaisut ja parantaa samalla yksittäisten koneiden tuottavuutta työmaalla”, Kolu kertoo.

”Novatron tarjoaa konsortiolle yli 30 vuoden asiantuntemuksen koneohjauksesta ja automaatiojärjestelmien kehittämisestä infrarakennuskoneisiin. Tutkimusryhmällä on käytössään projektin aikana Novatronin työkoneet ja testialue, jotta tulokset voidaan todentaa todellisissa olosuhteissa”, Kolu jatkaa.

Novatronin tuotekehitystiimi on kehittänyt itseohjautuvien työkoneiden toimintaa jo vuodesta 2022. Oulun yliopiston vetämässä valtakunnallisessa, 2024 päättyvässä, SWARM-hankkeessa kehitettiin maarakennuskalustoparven automaattista ohjausta erityisesti kaivosalan tarpeisiin. Parvessa testattiin puskutraktorin, tiivistyskoneen ja kaivinkoneen etäohjattua ja autonomista yhteistyötä. Tutkimuksessa saavutettua tietoa päästään jatkojalostamaan XSCAVE-hankkeen myötä.

Euroopan komission rahoittamassa hankkeessa ”Explainable, Safe, Contact-Aware Planning and Control for Heavy Machinery Manipulation and Navigation” (XSCAVE) tutkimuskumppaneina ovat Tampereen yliopisto ja Aalto-yliopisto Suomesta, teknologiayliopisto CTU Tšekistä, tutkimuslaitos FZI Saksasta, Toshiba Europe Yhdistyneestä kuningaskunnasta sekä Uumajan yliopisto ja Algoryx Simulation AB Ruotsista.

Novatron tarjoaa konsortiolle yli 30 vuoden asiantuntemuksen koneohjauksesta ja automaatiojärjestelmien kehittämisestä infrarakennuskoneisiin. Kuva: Ari-Pekka Ahonen/Roihu  © Novatron

Lähetä linkki ystävällesi

19.09.2024 3.00Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema
19.09.2024 0.07Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa
18.09.2024 18.00Kuumasinkityksessä puutavarayhdistelmien osalta kasvua rajoittaa allaskooko, ja tuotteitten soveltomattomuus.
18.09.2024 17.00Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa
18.09.2024 15.00MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä
18.09.2024 13.00IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025
18.09.2024 12.00Kiinnikkeitten korkeuksissa on unohdettu niitten haittatekijät.
18.09.2024 11.00Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
18.09.2024 10.20Tiesitkö, että myös kiinnikkkorkeuksissa on suuria eroja !!!
18.09.2024 9.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
18.09.2024 7.00Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto
18.09.2024 3.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
18.09.2024 0.07Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä
17.09.2024 18.00Onko sadan tonnin nosturin paikka puitten, ja sidosten välissä kuormassa ???
17.09.2024 17.00Zetanostureitten markkinoilletuloa Suomessa jarruttaa edelleenkin nosturikauppiaat.
17.09.2024 15.00Pankkomäärien ja nippuvälien minimoinnista "löytyy" rahaa - ja paljon löytyykin.
17.09.2024 13.00TimberRoad yhdistelmien kantavuusluokka tehdään minimissään 52- tonnisiksi.
17.09.2024 11.00Vetoauton oikeaoppiset mitoitukset tuovat helppokäyttöisyyttä ja rahaa.
17.09.2024 9.00Syöttöauton nosturitelineen painolla ja hinnalla on tuottavampiakin mahdollisuuksia.
17.09.2024 7.00Kuormaimen tyyppi hakee nyt tilaansa.- Perinteinen-, vaikko zeta???
17.09.2024 3.00Onko perinteinen suorapuomisena kuormassa kuljetettava nosturi tuottava , ja turvallinen - verrattuna Zetaan???
17.09.2024 0.07Tässä aluksi kaksi hyvää Zetasta, jotka puuttuu suorapuomisesta.
16.09.2024 18.00Säästöpuutyökalu auttaa valitsemaan sopivat säästöpuut hakkuualueelta
16.09.2024 17.00Yritysten tekemät investoinnit laskussa useimmilla toimialoilla vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä
16.09.2024 16.0053 hehtaaria suota ennallistetaan Alavudella - vaikutuksia vesistöön, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen
16.09.2024 15.00CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen
16.09.2024 11.12Tähän keräsimme Terminator - valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä pinnoitetilanteen .
16.09.2024 10.00Nyt kannattaa "Terminoida"!!!
16.09.2024 9.00ö. - Tolppien päistäkin löytyy eritasoista turvallisuutta ja kuormatilaa.
16.09.2024 7.00ä. - Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
16.09.2024 3.00å. - Pankon kuormattavuus ja ajotukevuus,,
16.09.2024 0.07z. - Tuottavaa kuljetustehoa myös teräspankkojen tuhannen euron hintaluokkaan.
15.09.2024 20.00y. - Kaksi lähes identtistä pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
15.09.2024 19.00x. - Miksi Terminatorien ja 2024 TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
15.09.2024 18.00w. - Kuumasinkitys on teräspankkojen ehdottomasti paras pinnoite.
15.09.2024 17.00v. - Sinkitykselle on useita vaihtoehtoja
15.09.2024 15.00u.- Kuumasinkittävän kappaleen muotoilu.
15.09.2024 13.00t. - Teräskappaleitten kuumasinkitysprosessi takaa pitkän käyttöiän .
15.09.2024 12.00XXL: - "Tukkipankkotälli" on Suomessa vieläkin vaikea !!??!!hyväksyä.
15.09.2024 11.00s.- Kuumasinkitys, luotettava pinnoite
15.09.2024 10.00XXL : - Terminatoreitten muotoilu.
15.09.2024 9.00r. - Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu
15.09.2024 7.00q. - Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen prosessi, jossa teräkset suojataan sinkillä.
15.09.2024 3.00p. - Sinkitys
15.09.2024 0.07o, - Onko sinkki metalli?
14.09.2024 18.00n. - Sinkki.
14.09.2024 17.00m. - Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
14.09.2024 15.00l. - Tolppamitan maksimointi ja "Terminointi" kasvattavat yhdistelmän tuottavuutta ja parantavat turvallisuutta.
14.09.2024 13.00k. -Kooste: - "Seitsemän kovaa" ja tuottavaa sekä turvallista Terminator ominaisuutta.
14.09.2024 11.00j. - Nippusidonnan lainmukaiset vaatimukset ovat toteutuakseen oltava kovalla tasolla.
14.09.2024 9.00i. - Kuormansidontalaki asettaa tiukat vaatimukset raakapuunippusidonnalle , ja pankoille, mutta kenen on vastuu.
14.09.2024 7.00h. - Artikkelimme 26.09.2020 : - Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki voimaan 2021 .
14.09.2024 3.00g. - Puutavarayhdistelmän nippusidonnan liikenneturvallisuutta on kehitetty voimaantulleen vaatimuspaketin mukaisesti.
14.09.2024 0.07f. - Pankkojen -, ja sen myötä myös nippujen paikallaanpysyvyys on yksi tärkeimmisä sidonnan perustoista.
14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.09.2024 18.00e.- Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
13.09.2024 17.00c. - Kuormansidonnan vaaralliset "sudenkuopat".
13.09.2024 15.00d. - Raakapuuvaunujen 100%:set liukuestepinnat olivat nippusidonnan perusta.
13.09.2024 13.00b. - Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
13.09.2024 11.00a. - Vastuullinen raakapuu yhdistelmien nippusidonta on korkeatasoista osaamista.
13.09.2024 9.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
13.09.2024 7.00Polttoainesäästöjä siis on mahdollista siepata, jopa ilman euronkaan investointia.
13.09.2024 3.00Kyllä "Exteilläkin" voi säästää polttoainetta.
13.09.2024 0.07Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
12.09.2024 18.00Oikea kuormamuoto on polttoaineen säästöä, jopa 5l/100 kuormattuna-ajossa-
12.09.2024 17.00Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
12.09.2024 15.00Tiesitkö, että nippuvälit voivat lisätä polttoainekuluja jopa 20 litralla !!!
12.09.2024 13.00Nippuväli vaikuttaa sitä negatiivisemmin , mitä isompi se on.
12.09.2024 11.00Nokialle rakenteilla jättimäinen bioterminaali energiapuun säilytykseen ja prosessointiin
12.09.2024 10.0022- metrinen on mitoitettu Suomen metsäautoteitten vaatimusten mukaisesti.
12.09.2024 9.00Mikä rajoittaa yli 22m- pitkien yhdistelmien käyttöä raakapuunajossa ???
12.09.2024 7.00Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
12.09.2024 3.00Pankkoleveyden 2.60 käyttö tuo 2.5 m3 lisätilan.
12.09.2024 0.07Valmet Automotive itsenäistää sen akkuliiketoiminnan - akkuja valmistetaan jatkossa Ioncor -nimellä
11.09.2024 15.00Oletko miettinyt, miksi vain Terminatorit, ja Timbermaksit saat 100%:sesti muovittomia.
11.09.2024 13.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa, ja Kanada lujien.
11.09.2024 11.00Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
11.09.2024 9.00KUUMASINKITYS ON TALOUDELLINEN JA KESTÄVÄ SUOJA TERÄSPINNOILLE !!!
11.09.2024 7.00Pankkojen pinnoitekkin on osa tuottavuutta ja turvallisuutta: -Kuumasinkitys on ehdottomasti paras, kestävin, ja turvallisin teräksisten pankkojen pinnoitusmenetelmä.
11.09.2024 3.00Raakku eli jokihelmisimpukka
11.09.2024 0.07Metsäteollisuudelta useita uusia luontoa suojelevia kehitysehdotuksia
11.09.2024Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
10.09.2024 18.00Jarkko Jylhä Driftingin SM Pro -luokan Suomen mestariksi
10.09.2024 17.00Hyundai Bayon Cross - uusi vaihtoehto pienten katumaasturien markkinaan
10.09.2024 15.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
10.09.2024 13.00Piennartasanteet edesauttavat suometsien puunkorjuuta
10.09.2024 11.00CoverB-OF - uusi yhdistelmätela Olofsfors -telamallistoon
10.09.2024 9.00Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.
10.09.2024 8.00Kuka korvaa nippusidonnasta aiheutuneet vahingot ???
10.09.2024 7.00Artikkelimme vuodelta 2019: - "Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä".
10.09.2024 3.00Tehdaspunnituksissa oli 80/90-luvulla kuormakoot liki samoja. Yhdistelmien kokonaispainoylitykset johtuivat alustapainoeroista.
10.09.2024 0.07TimberRoad - projektin kalusto.
09.09.2024 18.00Kuormaimet kaipaavat pikku säätöä molemmissa uuden tekniikan kuljetuslaitteissamme.
09.09.2024 17.00"Paluu alku historiaan ." : - Ensimmäisessä rakentamassani yhdistelmässä oli 2-akselinen vaunu, kolmiakselinen auto ja 7m ulottuvuuden kuormain.
09.09.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
09.09.2024 13.00TimberRoad perävaunu???
09.09.2024 11.00Suomalainen Novatron kehittää tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja EU:n rahoittamassa XSCAVE-hankkeessa
09.09.2024 9.00Metsäkoneiden oikeat telavalinnat tärkeässä roolissa puunkorjuussa
09.09.2024 7.00TimberRoad yhdistelmämallien synty .
09.09.2024 3.00Kirjalansalmen sillan rekkojen odotusalueelle ajoon tulee muutoksia Paraisten päässä syksyn aikana

Näytä lisää »