Muotoilu ja kilpailukyky -teema näkyy ohjelmassa monin tavoin21.09.2013 0.07 Alihankinta 2013 -messujen teemaksi on valittu muotoilu ja kilpailukyky. Uutena yhteistyökumppanina teemaa on toteuttamassa Suomen Muotoilusäätiö. Teemavuoden seminaarissa Tuotekehitys ja muotoilu kilpailukykytekijöinä pohditaan, kuinka muotoilu lisää tuotteiden kilpailukykyä, luo yrityskuvaa, tukee markkinointia, lisää lopputuotteen käytettävyyttä ja tekee siitä myyvän. Suomen Muotoilusäätiön yhteisosastolla nostetaan esiin muotoilutoimistoja ja annetaan käytännön neuvontaa muotoiluklinikoilla. Design Forum Finland järjestää teemavuoden toisen seminaarin. Muotoilun Road Show -seminaarissa teollisen muotoilun toimistot esittelevät työtään ja asiantuntijat kertovat, mitä muotoilussa tapahtuu juuri nyt. Muissa seminaareissa pohditaan esimerkiksi keinoja kilpailukyvyn parantamiseksi, päähankkija-alihankkija -suhteen jalostamista molempia osapuolia hyödyttäväksi yhteistyöksi, käyttäjäystävällisen robotiikan tehokasta hyödyntämistä, hitsaavan tuotannon tehostamista sekä työajan ja töiden hallintaratkaisuja. Keskustelunaiheita ovat myös Norjan ja Suomen välinen yhteistyö, alihankinta Aasiasta ja sen asettamat haasteet sekä liiketoimintamahdollisuudet Puolassa. |