68 tonnisissako uusi volyymikalusto.
19.09.2013 14.00 Kokonaispainokorotukset astuvat voimaan 1.10.2013. Uuudistukset antavat mahdollisuuden siirtyä jopa 76 tonnin kokonaispainoisen yhdistelmän käyttöön. - Vaihtoehtoja on muitakin.
Suurin ja kantavin ei olekkaan välttämättä paras ja tuottavin.
76 tonnisen yhdistelmän käyttöönotto ei ole vielä monissakaan tapauksissa järkevää. Epävarmuus sallituista ajoreiteistä ei ole suurin "kuninkuusluokan" ongelma . Pahin sudenkuoppa on lähes 50 m3 liian pienissä kuormatiloissa. 90 irtokuution kuormatilaan mahtuu 36 tonnia 400 kiloista kuitua, kun kantavuutta olisi 56 tonnia - vajausta "vaivaiset" 20.000 kg . Kuormatilan koko kuuluisi olla minimissään 140 m3. Pienempiä murheita sensijaan ovat kymmenellä litralla kasvava polttoaineen kulutus ja painavat uhdistelmät.
76 tonniset yhdistelmät kulkevat pääosin2000kg-28.000 kg vajaakuormissa nykyisillä kuormatiloilla ja puutavaramitoilla ajettaessa.
68 tonisessa ehkä tuottavin ratkaisu.
68 tonnisten käyttöönotto on tulossa yhdeksi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi siirryttäessä 64 tonnisista ylöspäin. Samalla kannattaa aina huomioida kuormatilan maksimoimmin välttämättömyys. Yksin pankkopäivityksillä ei 50 tonnin kuormilla selvitä.
Viisaasti rakennettu 68 tonninen painaa 18.000 kg ja on kuormatilaltaan yli 120 m3 kokoluokassa.
Kaksi vaihtoehtoa siirtyä 68 tonnisiin.
Edullisin tapa siirtyä 68 tonnisiin on lisäakselin asennus käytössä olevaan perävaunuun. Akselin lisäys on hinnaltaan alle 15.000€ hintaluokassa ja rungon jatkaminen n.1500€ . Auton lisäakselointi on luokkaa 25.000€.
Kalleimmillaan 68 tonninenkin yhdistelmä maksaa liki 400.000€ alv.0.
Ajot ratkaisevat lisäakselin paikan.
Se, mihin 68 tonniluokan edellyttämän akselin kannattaa laittaa , ratkaisee yhdistelmän ajot. Kun ajot ovat sentyylisiä. että nosturi on lähes aina mukana, on ehkä kannattavinta muuttaa auto nelikoksi ja harkita samalla nosturin asennusta kiinteäksi, tai esim. Weckmanin "puolikiinteää"asennusta , mutta aina rungoiltaan matalimpana mahdollisena versiona.
Halvin perävaunun akselin lisäasennus on vaihtoehtona silloin, kun autolla ajetaan paljon ilman kuormausnosturia ja ajomatkat ovat pitkiä.
68 tonnia ja 120 m3.
Yhdistelmän varustehankinnoissa ja tuotevalinnoissa kannattaa kokoajan yhtenä tärkeimpänä asiana muistaa kuormatilan maksimoinnin tarve. Runkokorkeudet on minimoitava ja pankkojen tilavuudet on järkevää maksimoida. Nykykaluston muuntaminen lisäakseloinneilla on edullista, mutta rajoitteina on kaluston usein korkeahkot runkorakenteet. Tuotteitten uushankinnoissa sensijaan kuormatilan kasvatus on helppoa valitsemalla vain oikeat komponentit , runko-ja jousitusratkaisut sekä rengsaskoot. xxhj
|