64 tonninen on edullinen rakentaa kuormatilaltaan riittävän kokoiseksi.19.09.2013 12.50 Kokonaispainokorotus tuo nykykalustolle 4000 kg "bonuslisän" viiden vuoden siirtymäajaksi. Samanaikaisesti kuormakorkeus kasvaa 4.2 metristä 4.4 metriin. Kuormatilaongelmat ovat tällä maantiekuljetusten peruskalustolla vielä minimaalisia.Neljän tonnin kuormalisä vaatii 10 m3 lisätilaa. Neljän tonnin puumäärä vaatii neljänsadan kilon irtokuutiopainoiselle puulle 10 m3 lisätilan, josta yli puolet tulee 20 sentin korkeuslisästä , silloin kun reitit sen sallivat. Kuormatilaa yhdistelmässä on suotavaa olla 100 m3 - 110 m3. Perinteisissä nyky-yhdistelmissä kuormatilat ovat luokkaa 85m3 - 9o m3. 20 sentin korkeuslisä antaa lisätilaa 7 m3. Riittävä lisätila pelkällä pankkovaihdolla. Perinteisen seitsenakselisen yhdistelmän päivitys uusille kokonaispainoille on helppoa, edullista ja nopeaa. Tarvittava 10 m3 lisätila saadaan yhdistelmään kasvatettua pelkällä pankkojen vaihdolla XXL kokoluokkaisiin ja samalla tolpiltaan korkeampiin pankkoihin. Tolppapituuttahan on nyt mahdollista kasvattaa väylien niin salliessa 20 sentillä. Niillä alueilla, missä siltakorkeudet eivät ole esteenä , ollaan nopeasti siirtymässä 4.4m yhdistelmien rakennekorkeuksiin ja toinen hankintalinja pankkomuutoksissa on korkeusluokassa 4.2m-4.3m. xxhj |