68 tonnisen kolme nelisataakiloista viitosta,tai viisi kolmosta - kantavuutta 50 tonnia - riittääkö kuormatila alkuunkaan ?20.09.2013 7.35 68 tonniseen kahdeksanakseliseen yhdistelmään onnistutaan parhaassa tapauksessa saamaan kantavuutta 50 tonnia ( auto 3 akselinen 10.750 kg ja perävaunu 5 akselinen 7.250 kg). Kun yhdistelmään kuormataan 50 tonnia 400 kiloista kuitua, on kuormatilan tarve 125 m3 ja 500 kg irtokuutiopainoisella puulla on tilatarvetta 100 m3. 125 m kuormatila ei ihan onnistu, mutta 117 m3 tila on tehtävissä 3.300m korkuisilla Terminator XXL pankoilla , jotka on asennettu 1.100m korkuisille rungoille. Pankkojen runkoleveys on 2.600m ja yhdistelmän maksimipituus alle 22 metriä. Auton ja perävaunun runkokorkeuden tekeminen 1.1 metrisiksi onnistuu nykyteknisillä ratkaisuilla ja ”hyllytavarana”. Ilmajousitus helpottaa. Ilmajouset helpottavat monissa paikoissa ja monien lisälaitteitten hankinta jääkin tarpeettomaksi (telinkeventimet, lokasuojan nostimet). Ilmajousilla voidaan lisätä maavaraa maastossa ja madaltaa yhdistelmää ”kyykyttämällä” sitä 10-15 sentillä. Ilmajousitus auttaa osaltaan myös kuormatilan maksimointia. 68 tonninen nykyisillä kuormatilojen pituuksilla - 76 tonniset uusille mitoille? 68 tonnisen yhdistelmän hyödyntäminen täysille kantavuuskuormille nykyisillä kuormatilapituuksilla (7m+10.5m) onnistuu 117 irtokuution kuormatilaisena lähes 100%:sti. Ajokohtaiset tarpeet ratkaisevat sen, onko lisäakseli autossa vai perävaunussa. Molemmissa tapauksissa on mahdollista rakentaa yhdistelmät 50 tonnin kantavuusluokkaan. 76 tonninen yhdistelmä sensijaan kaipaa kuormatilapituuksiin, sekä puutavaran katkontamittoihin alustakohtaisia muutoksia.xxhj |