Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta

30.09.2013

 

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti muutetaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992) 1 luvun otsikon suomenkielinen sanamuoto sekä 2, 13, 19 a, 20, 21, 23, 24, 25, 27, 30 a, 30 c–30 e, 32, 32 a ja 45 §, 46 §:n 1 momentti ja 52 §,sellaisina kuin niistä ovat 2 § asetuksissa 670/1997 ja 1243/2002, 13, 30 c ja 30 e § asetuksessa 1243/2002, 19 a § asetuksessa 955/1993, 20, 21, 30 a ja 30 d § sekä 46 §:n 1 momentti asetuksessa 670/1997, 23 § osaksi asetuksissa 531/1993, 1243/2002 ja 533/2004, 24 § asetuksissa 230/2002, 487/2009 ja 1227/2011, 25 § asetuksissa 230/2002 ja 1227/2011, 27 § asetuksessa 544/2003, 32 § asetuksissa 670/1997 ja 533/2004, 32 a § asetuksessa 821/2003, 45 § asetuksissa 291/1998, 1243/2002 ja 487/2009 sekä 52 § asetuksessa 1227/2011, sekälisätään 17 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi asetuksissa 303/1996 ja 1227/2011, uusi 7 momentti sekä asetukseen uusi 23 a § seuraavasti:

1 luku

Soveltamisala ja määritelmät

2 §
Määritelmät

1. Ajoneuvojen, ajoneuvoluokkien sekä ajoneuvon mittojen ja massojen määrittelyyn sovelletaan, mitä ajoneuvolaissa ja sen nojalla säädetään. Ajoneuvon mittojen ja massojen määrittelystä säädetään lisäksi Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 661/2009 täytäntöönpanosta moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen massojen ja mittojen tyyppihyväksyntävaatimusten osalta sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2007/46/EY muuttamisesta annetussa komission asetuksessa (EU) N:o 1230/2012.

2. Tässä asetuksessa tarkoitetaan:

a) kytkentämassalla kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista massaa lukuun ottamatta puoliperävaunun, traktoriperävaunun ja keskiakseliperävaunun vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa;

b) jakamattomalla kuormalla kuormaa, jota ei voida tiekuljetuksessa kohtuullisin kustannuksin tai vahingonvaaraa aiheuttamatta jakaa kahteen tai useampaan kuormaan eikä sen massan tai mittojen takia kuljettaa millään ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä ylittämättä tiellä yleisesti sallittua massa- tai mitta-arvoa;

c) ministeriöllä liikenne- ja viestintäministeriötä.

13 §
Ohjautuva akseli

1. Jos autossa tai perävaunussa, jolle ei ole säädetty ohjauslaitetta koskevia teknisiä vaatimuksia on ohjautuva akseli, joka on varustettu kuljettajan paikalta käytettävällä tai automaattisesti toimivalla ohjauksen suoraan lukitsevalla laitteella, akseli on pidettävä lukittuna ajettaessa yli 60 km/h nopeudella.

2. Jos ajoneuvon kaikki akselit ovat ohjaavia, ajoneuvon kulkuasennon on tavanomaisessa liikenteessä oltava ajoradan suuntainen.

17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa

7. Jos ajoneuvoyhdistelmässä, jonka massa on yli 44 tonnia, vetävälle akselille tai vetäville akseleille yhteensä kohdistuva massa on alle 18 prosenttia ajoneuvoyhdistelmän massasta, vetoajoneuvo on 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana varustettava laitteella, jolla voidaan parantaa ajoneuvon liikkeellelähtökykyä liukkaalla tienpinnalla. Tällaisena laitteena ei pidetä yhden vetävän akselin tasauspyörästön toimintaan vaikuttavaa rakennetta.

19 a §
Ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän massan sekä akselille tai telille kohdistuvan massan enimmäisarvot

1. Ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää tiellä kuljetettaessa ei akselille tai telille kohdistuva massa eikä ajoneuvon massa saa ylittää ajoneuvoliikennerekisteriin merkittyä arvoa. Ajoneuvoyhdistelmän massa ei saa ylittää vetoajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen ajoneuvoliikennerekisteriin merkittyjen massojen summaa eikä yhdistelmälle sallittua kokonaismassaa, jos se on edellä tarkoitettua summaa alempi.

2. Ajettaessa liukkaalla tien pinnalla auton vetävälle akselille kohdistuva massa saa akselinnostolaitetta käytettäessä tilapäisesti ylittää suurimman tiellä sallitun akselimassan jos tästä ei aiheudu vahinkoa tielle.

20 §
Akselille ja telille kohdistuvat massat

1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa sen akselille kohdistuva massa ei saa ylittää seuraavia arvoja:

 a) muu kuin vetävä akseli 10 t
 b) vetävä akseli 11,5 t

2. Autoa tiellä kuljetettaessa sen telille kohdistuva massa ei saa ylittää seuraavia arvoja:

 a) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on pienempi kuin 1,0 metriä 11,5 t
 b) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,0 metriä mutta pienempi kuin 1,3 metriä 16 t
 c) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,3 metriä mutta pienempi kuin 1,8 metriä 18 t
 d) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,3 metriä mutta pienempi kuin 1,8 metriä ja vetävä akseli on varustettu paripyörin ja ilmajousitettu tai varustettu ilmajousitusta vastaavaksi tunnustetulla jousituksella taikka jos kukin vetävä akseli on varustettu paripyörin eikä yhdellekään akselille kohdistuva massa ylitä 9,5 tonnia 19 t
 e) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,3 metriä mutta pienempi kuin 1,8 metriä ja telin kumpikin akseli on varustettu paripyörin sekä ilmajousitettu tai varustettu ilmajousitusta vastaavaksi tunnustetulla jousituksella taikka jos telin kumpikin akseli on vetävä ja varustettu paripyörin eikä yhdellekään akselille kohdistuva massa ylitä 10,5 tonnia 21 t
 f) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on pienempi kuin 1,3 metriä 21 t
 g) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on vähintään 1,3 metriä 24 t
 h) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on vähintään 1,3 metriä ja jos vähintään kaksi telin akseleista on varustettu paripyörin 27 t

3. Perävaunua tiellä kuljetettaessa sen telille kohdistuva massa ei saa ylittää seuraavia arvoja:

 a) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on pienempi kuin 1,0 metriä 11 t
 b) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,0 metriä mutta pienempi kuin 1,3 metriä 16 t
 c) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,3 metriä mutta pienempi kuin 1,8 metriä 18 t
 d) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on vähintään 1,8 metriä 20 t
 e) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on enintään 1,3 metriä 21 t
 f) kolmiakselinen teli, jos akselien etäisyys on suurempi kuin 1,3 metriä 24 t
 g) neli- tai useampiakselinen teli 24 t
21 §
Auton massa

1. Autoa tiellä kuljetettaessa sen massa ei saa ylittää seuraavia arvoja:

 a) kaksiakselinen auto 18 t
 b) kolmiakselinen auto 25 t
 c) kolmiakselinen auto, jos sen vetävä akseli on varustettu paripyörin ja ilmajousitettu tai varustettu ilmajousitusta vastaavaksi tunnustetulla jousituksella taikka jos kukin vetävä akseli on varustettu paripyörin eikä yhdellekään akselille kohdistuva massa ylitä 9,5 tonnia 26 t
 d) kolmiakselinen nivellinja-auto 28 t
 e) neliakselinen auto 31 t
 f) neliakselinen auto, jos sen vetävä akseli on varustettu paripyörin ja ilmajousitettu tai varustettu ilmajousitusta vastaavaksi tunnustetulla jousituksella taikka jos kukin vetävä akseli on varustettu paripyörin eikä yhdellekään akselille kohdistuva massa ylitä 10,5 tonnia 35 t
 g) viisiakselinen auto 42 t

2. Edellä 1 momentin a tai c kohdassa tarkoitettuun autoon, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää marraskuuta 2013, sovelletaan 30 päivään huhtikuuta 2018 kaksi tonnia a ja c kohdassa säädettyjä ajoneuvon enimmäismassan arvoja suurempia arvoja sekä 1 momentin c kohdassa mainitun massan arvon 9,5 tonnia sijasta arvoa 10,5 tonnia.

3. Auton kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä jokaiselta 0,10 metriltä, jonka auton äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää 1,80 metriä, 20 tonniin:

a) 320 kg, jos auto on neliakselinen;

b) 350 kg, jos auto on viisiakselinen.

4. Auton massasta vähintään 20 prosenttia tulee kohdistua ohjaavaan akseliin tai ohjaaviin akseleihin. Henkilöauton massasta, auton ollessa kuormattu suurinta rekisteröinnissä ja käytössä sallittua massaa ja täyttä taka-akselistolle kohdistuvaa massaa vastaavasti, kuitenkin vähintään 30 prosenttia tulee kohdistua etuakselille.

5. M2-, M3- ja N-luokan ajoneuvon massasta vähintään 25 prosenttia tulee kohdistua vetävään akseliin tai vetäviin akseleihin.

23 §
Auton ja perävaunun yhdistelmän massa

1. Auton ja perävaunun yhdistelmän massa ei sitä tiellä kuljetettaessa saa ylittää seuraavia arvoja:

 a) auton ja puoliperävaunun yhdistelmä 48 t
 b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 44 t
 c) auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmä tai auton, apuvaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä tahi auton, puoliperävaunun ja sen päälle kytketyn toisen puoliperävaunun yhdistelmä taikka auton, puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä:  neliakselisena 36 t  viisiakselisena 44 t  kuusiakselisena 53 t  seitsemänakselisena 60 t  kahdeksanakselisena 64 t  kahdeksanakselisena, jos vähintään 65 prosenttia perävaunun massasta tai perävaunujen massasta yhteensä kohdistuu akseleille, jotka on varustettu paripyörin 68 t  vähintään yhdeksänakselisena 69 t  vähintään yhdeksänakselisena, jos vähintään 65 prosenttia perävaunun massasta tai perävaunujen massasta yhteensä kohdistuu akseleille, jotka on varustettu paripyörin 76 t

2. Edellä 1 momentissa akselien lukumäärää laskettaessa kuusi- tai useampiakselisissa yhdistelmissä ei oteta huomioon akselia, johon kohdistuva massa on pienempi kuin viisi tonnia.

3. Edellä 1 momentin c kohdasta poiketen seitsemänakseliseen ajoneuvoyhdistelmään, jossa vetoauto tai varsinainen perävaunu taikka molemmat on otettu käyttöön ennen 1 päivää marraskuuta 2013, sovelletaan 30 päivään huhtikuuta 2018 enimmäismassan arvoa 64 tonnia.

4. Auton ja siihen kytketyn perävaunun tai kytkettyjen perävaunujen muodostaman massaltaan yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän massa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 320 kg jokaiselta 0,10 metriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä. Mitä tässä momentissa edellä säädetään, sovelletaan myös 1 momentin c kohdassa tarkoitetun yhdistelmän osana olevaan auton ja puoliperävaunun ajoneuvoyhdistelmään, jos sen massa on suurempi kuin 44 tonnia. Ajoneuvoyhdistelmässä, jonka massa on suurempi kuin 40 tonnia, auton takimmaisen ja massaltaan yli 10 tonnin perävaunun etummaisen akselin välin tulee olla vähintään 3,00 metriä.

5. Jos ajoneuvoyhdistelmän massa on yli 68 tonnia, ajoneuvoyhdistelmän massasta vähintään 20 prosenttia tulee kohdistua vetäville akseleille.

6. Massaltaan yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmässä käytettävän auton moottorin tehon on oltava vähintään 5 kilowattia jokaista yhdistelmämassan tonnia kohden. Ajoneuvoyhdistelmää, jonka massa on yli 60 tonnia, saadaan kuitenkin käyttää 30 päivään huhtikuuta 2018, jos auton moottorin teho ylittää arvon, joka saadaan kaavasta: 300 kW + 2,625 kW/t x (yhdistelmämassa tonneina – 60 t).

23 a §
Ajoneuvoyhdistelmän massaa koskevat poikkeukset vaarallisten aineiden kuljetuksessa

1. Vähintään seitsemänakselisen ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa on 23 §:n 1 momentin c kohdasta ja 3 momentista poiketen 60 tonnia, jos kuljetus kuuluu vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994) soveltamisalaan. Tällaisen ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa on kuitenkin 68 tonnia, jos ajoneuvoyhdistelmässä on vähintään kahdeksan akselia ja ajoneuvoyhdistelmän vetoautossa on vähintään neljä akselia.

2. Ajoneuvoyhdistelmässä, jonka massa on yli 64 tonnia, vähintään 65 prosenttia perävaunun massasta tai perävaunujen massasta yhteensä tulee kohdistua akseleille, jotka on varustettu paripyörin. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta vaarallisten aineiden säiliökuljetukseen.

24 §
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus

1. Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

 a) linja-auto (M2- ja M3-luokka) 13,50 m
 vähintään kolmiakselisena kuitenkin 15,00 m
 nivelrakenteisena kuitenkin 18,75 m
 nivelrakenteisena useammalla kuin yhdellä nivelellä varustettuna kuitenkin 25,25 m
 b) muu auto 12,00 m

2. Perävaunun pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

 a) puoliperävaunu ja yli 22,00 metrin pituisessa ajoneuvoyhdistelmässä käytetty varsinainen perävaunu: vetotapin pystyakselista tai etuakseliston kääntöpisteestä perävaunun perään 12,00 m
 vetotapin pystyakselista tai etuakseliston kääntöpisteestä vaakatasossa mihin tahansa sen etupuolella olevaan kohtaan 2,04 m
 b) muu kuin a kohdassa tarkoitettu perävaunu vetoaisaa mukaan lukematta 12,50 m

3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

 a) henkilö- tai linja-auton (M-luokka) ja muun kuin puoliperävaunun yhdistelmä sekä pakettiauton (N1-luokka) ja muun kuin puoliperävaunun yhdistelmä 18,75 m
 b) henkilöauton (M1-luokka) taikka paketti- tai kuorma-auton (N1-, N2- tai N3-luokka) ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin a, c tai d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
 c) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m
 josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m
 ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
 kuitenkin edellä säädetystä poiketen ajoneuvonkuljetusajoneuvo kuormattuna 20,75 m
 d) kuorma-auton (N2- ja N3-luokka) ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun sekä kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun samoin kuin kuorma-auton, puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseli- tai puoliperävaunun yhdistelmä 25,25 m
 josta mitasta vetoauton ohjaamon takana olevien kuormatilojen ulkopituuksien summa 2 momentin a kohdassa tarkoitettu mittaustapa huomioon ottaen 21,42 m

4. Jos linja-autoon on kiinnitetty irrotettava varuste, kuten suksilaatikko, linja-auton ja siihen kiinnitetyn varusteen pituus ei saa ylittää tässä pykälässä säädettyjä mittoja.

25 §
Muut päämitat

1. Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,40 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai akselinnostolaite yläasennossa. Jos ajoneuvon korkeus on yli 4,20 metriä, kuljetuksen suorittajan ja kuljettajan on varmistettava, että kuljetuksen suorittaminen käytettävällä kuljetusreitillä on mahdollista ilman riskiä osumisesta tien yläpuolisiin rakenteisiin.

2. Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon sekä linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Museoajoneuvoksi rekisteröidyn linja-auton, joka on liikennekäytössä enintään 50 päivää kalenterivuoden aikana, suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,60 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,50 metriä.

3. Keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun, jonka suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa on yli 3,5 tonnia (O3- ja O4-luokka), leveys saa ylittää vetoauton leveyden enintään 0,15 metriä. Puoliperävaunun leveys saa ylittää vetoauton etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metriä.

27 §
Massoja ja mittoja koskevien säännösten soveltaminen muihin ajoneuvoihin

1. Muiden kuin 20–23, 23 a, 24 ja 25 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien massoihin ja päämittoihin sovelletaan 27 a ja 28–30 §:ssä säädetyin poikkeuksin, mitä 19 a, 20–23, 23 a, 24, 25 ja 27 a §:ssä säädetään rakenteeltaan mahdollisimman samankaltaisesta ajoneuvosta. Moottoripyörän, mopon, kolmipyörän, nelipyörän ja kevyen nelipyörän päämitoista säädetään kuitenkin 27 a §:ssä. Traktorin ja perävaunun yhdistelmään ei kuitenkaan sovelleta 24 §:n 3 momentin a, c ja d kohtaa.

2. Metalliteloin varustetun ajoneuvon massa saa olla enintään 20 tonnia.

30 a §
Muualla kuin ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöön otetun ajoneuvon käyttö Suomessa ja suomalaisen ajoneuvon käyttö ulkomailla

1. Käytettäessä muussa kuin ETA-valtiossa rekisteröityä tai käyttöön otettua ajoneuvoa Suomessa sovelletaan tämän luvun säännöksiä, jos Suomea sitovassa kansainvälisessä sopimuksessa ei ole muuta sovittu. Tässä tarkoitetun ajoneuvon massat ja mitat eivät kuitenkaan saa ylittää niitä arvoja, jotka ajoneuvolle on teknisesti hyväksytty. Tämän luvun säännöksiä sovelletaan ajoneuvoyhdistelmään, jossa vähintään yksi ajoneuvo on rekisteröity muussa kuin ETA-valtiossa.

2. Käytettäessä Suomessa rekisteröityä ajoneuvoa muussa ETA-valtiossa kuin Suomessa tämä jäsenvaltio voi rajoittaa ajoneuvon massat ja päämitat tässä luvussa mainittuihin arvoihin.

30 c §
Auton massa

1. Auton suurin massa on:

 a) kaksiakselinen auto 18 t
 b) kolmiakselinen auto 25 t
 kuitenkin, jos sen vetävä akseli on varustettu paripyörin ja ilmajousitettu tai varustettu ilmajousitusta vastaavaksi tunnustetulla jousituksella taikka jos kukin vetävä akseli on varustettu paripyörin eikä yhdellekään akselille kohdistuva massa ylitä 9,5 tonnia 26 t
 c) kolmiakselinen nivellinja-auto 28 t
 d) neliakselinen auto, jossa on kaksi ohjaavaa akselia, jos sen vetävä akseli on varustettu paripyörin ja ilmajousitettu tai varustettu ilmajousitusta vastaavaksi tunnustetulla jousituksella taikka jos kukin vetävä akseli on varustettu paripyörin eikä yhdellekään akselille kohdistuva massa ylitä 9,5 tonnia 32 t

2. Neliakselisen auton suurin massa tonneina on kuitenkin viisi kertaa auton äärimmäisten akselien väli metreinä.

30 d §
Perävaunun massa

Perävaunun suurin massa on:

 a) kaksiakselinen varsinainen tai keskiakseliperävaunu 18 t
 b) kolmiakselinen varsinainen tai keskiakseliperävaunu 24 t
30 e §
Auton ja perävaunun yhdistelmän massa

1. Auton ja perävaunun yhdistelmän suurin massa on:

 a) kaksiakselisen auton ja kaksiakselisen perävaunun yhdistelmä 36 t
 b) kaksiakselisen auton ja kaksiakselisen puoliperävaunun yhdistelmä, jos puoliperävaunun akseliväli on suurempi kuin 1,8 metriä ja jos vetävä akseli on varustettu paripyörin ja ilmajousitettu tai varustettu ilmajousitusta vastaavaksi tunnustetulla jousituksella 38 t
 c) viisi- tai kuusiakselinen auton ja perävaunun yhdistelmä 40 t
 kuitenkin kolmiakselinen auto ja kaksi- tai kolmiakselinen puoliperävaunu, joka kuljettaa 40 jalan ISO-konttia yhdistettynä kuljetuksena 44 t

2. Auton ja perävaunun yhdistelmää kansainvälisessä liikenteessä kuljetettaessa yhdistelmän massasta tulee vähintään 25 prosenttia kohdistua vetävään akseliin tai vetäviin akseleihin.

32 §
Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot

1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai O2-luokan keskiakseliperävaunun, O2-luokan puoliperävaunun taikka O2-luokan varsinaisen perävaunun. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun jarrujärjestelmän on oltava kyseiseen kytkentään soveltuva sekä täytettävä perävaunun ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 2011, on täytettävä 1 päivänä tammikuuta 2011 tai tätä myöhemmin voimassa olleet jarrujärjestelmää koskevat tekniset vaatimukset.

2. Linja-autoon (M2- ja M3-luokat) saa kytkeä keskiakseliperävaunun tai kaksiakselisen varsinaisen perävaunun.

3. Jos yhdistelmän pituus on enintään 22,00 metriä, kuorma-autoon (N2- ja N3- luokka) saa kytkeä puoliperävaunun, keskiakseliperävaunun, varsinaisen perävaunun tai hinattavan laitteen. Jos yhdistelmän pituus on suurempi kuin 22,00 metriä, kuorma-autoon saa kytkeä varsinaisen perävaunun, apuvaunuun kytketyn puoliperävaunun, puoliperävaunun ja sen päälle kytketyn toisen puoliperävaunun tai puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseliperävaunun. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisen yhdistelmän vetoautossa, apuvaunussa ja perävaunuissa on oltava lukkiutumattomat jarrut. Apuvaunun avulla kytketyssä telirakenteisessa puoliperävaunussa tulee olla vähintään kaksi ohjautumatonta akselia.

32 a §
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa

Muun kuin 34 §:ssä tarkoitetun hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta massasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,7 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;

f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.

45 §
Tavarakuljetus

1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen.

2. Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.

3. Henkilöauton (M1-luokka) katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallittujen massojen rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta.

4. Kaksipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa enintään 50 kg tavaraa. Vähintään kolmipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa enintään 100 kg tavaraa. Kolmipyöräisellä tavarankuljetukseen tarkoitetulla mopolla (L2e-luokka) saa kuljettaa enintään 300 kg ja kevyellä nelipyörällä (L6e-luokka) enintään 200 kg tavaraa. Kolmipyörällä (L5e-luokka) saa kuljettaa enintään 1 500 kg ja nelipyörällä (L7e-luokka) enintään 1 000 kg tavaraa.

5. Moottorityökonetta ei saa, lukuun ottamatta 36 §:n 1 momentissa tarkoitettuja kuljetuksia perävaunulla, käyttää muihin kuin itse työpaikalla suoritettaviin, työkoneen varsinaisesta käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin.

46 §
Kuorman sijoittaminen

1. Kuormasta on tehtävä mahdollisimman matala yhtenäinen kokonaisuus. Kuorman painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla ja lähellä ajoneuvon pituussuuntaista keskiviivaa. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että ajoneuvon painopiste on korkeammalla kuin ajoneuvolle on teknisesti sallittu.

52 §
Ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän hyväksyminen otettavaksi käyttöön massoja ja mittoja koskevista säännöksistä poiketen

Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää yksittäiselle ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle poikkeuksen 20, 21, 23, 23 a, 24–26, 31, 32 ja 32 a §:n säännöksistä, jos se on tarpeen uuden tekniikan kokeilun, tuotekehityksen tai muun erityisen syyn takia. Edellytyksenä on lisäksi, että poikkeuksen myöntäminen ei vaaranna liikenneturvallisuutta eikä vääristä kilpailua. Poikkeus voidaan myöntää määräaikaisena ja siihen voidaan liittää ehtoja.

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2013.

Edellä 23 §:n 6 momentista poiketen ajoneuvoyhdistelmää, jonka massa on enintään 60 tonnia ja jossa käytettävä moottoriajoneuvo on otettu käyttöön ennen tämän asetuksen voimaantuloa, saa käyttää liikenteessä tämän asetuksen tultua voimaan.

  Helsingissä 6 päivänä kesäkuuta 2013

Liikenneministeri
Merja Kyllönen

Yli-insinööri
Juhani Puurunen

01.10.2013 0.07Raskaan liikenteen uudet mitat ja massat astuivat voimaan.
01.10.2013 0.02Heijastimilla näkyväksi
30.09.2013 21.32Maa- ja metsätalousministeriö esittää pienennystä lohikiintiöihin
30.09.2013 14.46Puolustusministeri Haglund tyytyväinen ilmavoimien valmiusyksikön toimintaan
30.09.2013 8.572.000.000:s yksittäinen kävijä ammattilehti.fi sivustollemme lähiaikoina.
30.09.2013 6.05Kokonaispainokorotukset astuvat voimaan huomenna 1.10.2013.
30.09.2013 3.13Kokonaispainokorotukset tuovat lisävaatimuksia rakenteitten lujuuksille - myös pankkojen. puu76
30.09.2013 0.07EU-uudistukset maanteiden tavaraliikenteessä -tilaisuus
30.09.2013Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta
30.09.2013ammattilehti.fi sivustolla vierailee 2.000.000:s yksittäinen kävijä kymmenen lähipäivinä.
29.09.2013 14.12Haemme Sankaria 2013
29.09.2013 11.45Euroopan Metsäviikkoa juhlitaan joulukuussa Rovaniemellä ; Metsähallitus yksi pääjärjestäjistä
28.09.2013 14.33Suomen pisimmät pankkotolpat otettiin käyttöön Kuopiossa ja Huittisissa.
28.09.2013 14.10Porolaidunten muutosten laaja-alainen seuranta edistää maankäyttömuotojen yhteensovittamista
28.09.2013 9.01LUE TÄSTÄ! Uusi Metsäalan Ammattilehden Risupaketti -energiateemalehti on ilmestynyt!!
28.09.2013 0.15ALAN VUODEN TÄRKEIN TAPAHTUMA! Bioenergia NYT! -näyttely 27.-28.9.2013 Lahti-hallissa - katso tästä tapahtuman nettisivut!
27.09.2013 17.17Bioenergia-NYT! -messut käyntiin Lahdessa - KATSO KUVAT!
27.09.2013 17.08MTV3: Kännykän käyttö lentokoneessa helpottumassa
27.09.2013 17.00Suojelupoliisi säilyy jatkossakin poliisin yksikkönä
27.09.2013 15.55IPCC:n uusi raportti: lämpötilan nousu pahimmillaan lähes viisi astetta
26.09.2013 13.10Koneyrittäjien Asko Piirainen Bioenergia-NYT! -näyttelyn lehdistötilaisuudessa: Puuenergian hankinta lisää työpaikkoja ja palkkatuloja maakunnissa
26.09.2013 0.22Teknologiateollisuuden pk-yritykset menestyvät kehittämällä
26.09.2013 0.07Maastoliikennelain uudistamiseksi esitettyjen ideoiden joukkoarvio käyntiin
25.09.2013 20.10Fixteri-paalit sopivat hyvin Keslan hakkureille
24.09.2013 11.30KATSO OHJELMA TÄSTÄ! Konemiehen syysmarkkinat Koneosapalvelun toimipaikoissa - huomenna 25.9. Imatra, 26.9. Lappeenranta, 2.10. Joensuu ja 3.10. Kuopio
24.09.2013 5.55Eurooppa maailman ykkönen paperin kierrättämisessä
24.09.2013 0.29Metsäteollisuus ry ja MTK: EU:n uuden metsästrategian parannettava metsäsektorin kilpailukykyä
24.09.2013 0.24Metsäteollisuus käynnistää mittavan kampanjan Suomen peruskouluissa
24.09.2013 0.13Ajokortin opetuslupaopetuksen uudet säännökset lausunnoille
23.09.2013 21.43Puolustusministeri Haglund: Miinalaiva Pohjanmaa museo- ja opetuskäyttöön
23.09.2013 14.30Bracke-laikkurimätästäjän työnäytökset ti 24.- to 26.9.2013
23.09.2013 8.31Huomenna avajaispäivä: ALIHANKINTA 2013 LUO USKOA ELPYVÄÄN TALOUTEEN
23.09.2013 8.20Suomi lahjoittaa Viron ilmailumuseolle Hawk-harjoitushävittäjän
22.09.2013 14.28MTV3: Sahayrittäjä tyrmistyi uusista rajoituksista ? "Tuli täysin puskista"
22.09.2013 14.22Liikenneministeri Kyllönen Pohjois-Amerikkaan
22.09.2013 14.13Taina Pieski jatkaa LVM:n viestintäjohtajana
22.09.2013 11.01Kalmarille tilaus 18 maastokäyttöisen konttikurottajan toimittamisesta Yhdysvaltain puolustusministeriölle
22.09.2013 11.00Ammattilehti.fi Renault T-sarjan esittelyssä Ranskassa - katso kuvat!
22.09.2013 0.07XXL: 18/30 Nykymuotoilu .
21.09.2013 21.42Exte A9 alumiinipankkosarja nyt edullisesti,
21.09.2013 21.07puu76 -hakusanalla pääset 76-tonnisten yhdistelmien artikkeliarkistoon
21.09.2013 20.29MTV3 : Ely-keskus superrekkojen tulosta: Ongelmaa tulee moneen suuntaan Suomen silloille tulee uusia rajoituksia ns. superrekkojen takia.
21.09.2013 0.07TRIOplus nostaa pk-tähdet esiin
21.09.2013 0.07Muotoilu ja kilpailukyky -teema näkyy ohjelmassa monin tavoin
21.09.2013Ely-keskus superrekkojen tulosta: Ongelmaa tulee moneen suuntaan
20.09.2013 14.25Polkujuoksun suosio huimassa nousussa
20.09.2013 14.22"Metsäkylpy" hoitaa: luonnossa liikkuminen edistää terveyttä ja hyvinvointia
20.09.2013 13.08Metsänhoitoyhdistyslain uudistus on tervetullut edistysaskel.
20.09.2013 12.39Liikenneministeri Kyllönen Kanadaan ja Yhdysvaltoihin
20.09.2013 7.3568 tonnisen kolme nelisataakiloista viitosta,tai viisi kolmosta - kantavuutta 50 tonnia - riittääkö kuormatila alkuunkaan ?
20.09.2013 5.11HaminaKotkan sataman vahvuuksilla haetaan uutta teollista liiketoimintaa
20.09.2013 1.00Tenon jokiveneiden käyttö pyritään jatkossakin mahdollistamaan
19.09.2013 19.28Huoltovarmuuskeskus mukana Neste Oilin säiliöalusten yhtiöittämishankkeessa
19.09.2013 18.51Metsänhoitomaksu poistuu - metsäpalvelut tasapuoliseen kilpailuun
19.09.2013 14.0068 tonnisissako uusi volyymikalusto.
19.09.2013 13.08Nuorisotakuun kampanja korostaa onnistumista
19.09.2013 12.5064 tonninen on edullinen rakentaa kuormatilaltaan riittävän kokoiseksi.
19.09.2013 8.02Kokonaispainokorotukset voimaan 1.10.2013 - mutta mikä on tilanne?
18.09.2013 20.34Metsien kasvu on jatkunut hyvänä
18.09.2013 14.00Niko Solopuro on nimitetty John Deere Forestry Oy:n Länsi-Suomen aluekouluttajaksi ja Otto Kaikuranta Suolahden toimipisteen asentajaksi
18.09.2013 2.00Sähkönkulutus on pysynyt lähes ennallaan
18.09.2013 0.07Uusi strategisesti tärkeä kovametalli kehitetty Suomessa
17.09.2013 22.56Metsäalalle valmistuneet tyytyväisiä ammatilliseen osaamiseen ? itsenäisen ongelmanratkaisun osaamista ja sosiaalisia taitoja kaivataan
17.09.2013 22.49Kalastusmaksut nousevat
17.09.2013 20.40Nisula Forest Oy aloittaa yhteistyön Palfinger Groupin kanssa
17.09.2013 20.14Metsätuhoja ennaltaehkäistään hyvällä metsänhoidolla
17.09.2013 1.21Metsähallitus menee Tampereelle 19.9.2013
17.09.2013Soidensuojelualueet säilyttävät ainutlaatuista suoluontoa
16.09.2013 17.00Harmaa talous - musta tulevaisuus -kampanja kysyy: Kenen tulevaisuutta rahoitat?
16.09.2013 15.10Metsätuholaki lähti eduskunnalle
16.09.2013 15.05Lisäbudjetilla vauhtia metsänhoitotöihin
16.09.2013 14.10ParkerStore -avajaiset Lahden Traktorivaruste Oy:ssä torstaina 19.9.2013
16.09.2013 14.00Alihankinta-messut - kansainvälistä tunnelmaa, ihmisiä ja kaupantekoa jo 25 vuotta
16.09.2013 13.30KATSO TÄSTÄ AIKATAULU! Teboil D-päivät kuljetusalan ammattilaisille 24.9.-8.10.2013
16.09.2013 13.25RATKAISEVAT TEKIJÄT -seminaari ja BIOENERGIA-NYT! -näyttely Lahdessa 27.-28.9.2013
16.09.2013 13.00Tervetuloa kansainväliseen bioenergiapäivään Korsnäsiin perjantaina 20.9.2013!
16.09.2013 12.50Syksyn Metsäalan Ammattilehti 4/13 painetaan 23.9. - vielä ehdit mukaan ilmoituksella!
16.09.2013 11.55Hallitus esittää useita muutoksia verolakeihin
16.09.2013 11.30Mobil Delvac 1 LE 5W-30 -moottoriöljy uudistettiin vastaamaan tulevaisuuden hyötyajoneuvomoottoreiden vaatimuksiin
16.09.2013 9.30Pohjanmaan ensimmäinen uuden sukupolven Kobelco luovutettiin Jyrki Alajoki Oy:lle
16.09.2013 9.20Tarjolla lähes kaksisataa opiskelupaikkaa
16.09.2013 7.00VTT ilmastonmuutoksesta: Torjuntatoimien viivyttely tulee kalliiksi
16.09.2013 6.53Metsäpalveluyrittäjille vahvistusta valmennuksesta
16.09.2013 0.07VTT: Liikennepoliittiset uudistukset vaativat kehittynyttä teknologiaa
15.09.2013 21.18Pinokuutiometri , - irtokuutiometri, Puu76
15.09.2013 13.0050-vuotias Tuulilasi: aina uutta autoista
15.09.2013 10.11Valkoinen kiilasi suosituimmaksi väriksi ensirekisteröidyissä autoissa
15.09.2013 9.11VTT:n ja Aalto-yliopiston yhteiset tutkimustavoitteet vauhdittamaan Suomen taloutta
15.09.2013 9.00KUTSU: Jyri Häkämies avaa kansainväliset Alihankinta-messut Tampereella 24.9.
15.09.2013 7.00Uudet kaivosmessut kokosivat alan toimijat Tampereelle
15.09.2013 4.34Metsäpalveluyrittäjille vahvistusta valmennuksesta
15.09.2013 4.26HASAlle modernit tietojärjestelmät PiiMegalta
15.09.2013 4.19Metsäbiotalouden RoadShow saapuu Mikkeliin ? tarjolla uutta bisnestä pk-yrityksille
15.09.2013 0.08Valtion retkeilyalueet
15.09.2013 0.07Selvitys Teijon kansallispuiston perustamisedellytyksistä nyt lausuntokierroksella
14.09.2013 20.25Kansallispuistot ovat luontoaarteitamme
14.09.2013 20.00Kolmasosa Suomea
14.09.2013 14.00Saimaannorppia edelleen yli 300
14.09.2013 13.10Hakkuunäytös Sukevalla torstaina 19.9. - näytöksessä mukana uusi PONSSE Scorpion!
14.09.2013 12.17Vanhojen metsien suojelualueita perustetaan lisää

Näytä lisää »